در حال بارگذاری ...

هومن رهنمون «کفش‌های جاکفشی جمشید» را اجرا می‌کند

هومن رهنمون بازیگر و کارگردان تئاتر که ماه قبل او را در نقش کلئانت در نمایش«خسیس» و سال قبل او را با نمایش «کله پوکها» در مقام کارگردان دیدیم، چندی است کارگاه آموزشی در شهریار برپا کرده، نمایش «کفش‌های جاکفشی جمشید» نوشته ابرهیم رهگذر را با همکاری هنرجویانش در شهرستان شهریار اجرا خواهد کرد.

هومن رهنمون در گفت‌وگو با تئاترتهران گفت: در این دوره آموزشی تا امروز بر روی گسترش تخیل، فهماندن چگونگی کار گروهی و  اهمیت نتیجه، کار کرده ایم.
او افزود: چگونگی کار گروهی یکی از اختلالات جدی در میان علاقه‌مندان به تئاتر در شهرستان است و این در حالی است که آشنایی با چگونگی زندگی گروهی در تئاتر امری بنیادی است. همچنین در مسیر ابراز تخیل با موانعی روبه‌رو هستیم که از فرهنگ، عرف، نوع آموزش و پرورش ناشی می‌شود و مانع از تخیل آزاد و یا ابراز آن در افراد می‌شود.
رهنمون تصریح کرد: وقتی تخیل گسترش پیدا نکند و جایی برای ابراز نداشته باشد به مرور تضعیف شده وسرآخر ازبین خواهد رفت . بنابر این ما در این دوره آموزشی تلاش می‌کنیم تا کمی جسارت برای ابراز و گسترش تخیلات ایجاد کنیم و در کنار آن به هنرجویان آداب زندگی گروهی را بیاموزیم. همچنین در این کلاس به افراد نشان می‌دهیم که هرکاری را با پایان درست به سرانجام رسانند و اینگونه نباشد که از هرچیز صرفا اطلاعات اولیه را داشته باشند و همین برایشان کافی شود».
این مدرس تئاتر بیان کرد:برای شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی  یک گروه تلگرامی هم راه اندازی کرده ایم که در طول روزهای دیگر هفته هم با مفاهیم و مطالب کلاس مواجه باشند. سعی دارم با انتشار مطالب جالبی که به اندازه ی آگاهی و سطح علمی افراد انتخاب شده اند  آنها را هم با منابع مطالعاتی نزدیک کنم و هم اهمیت صبر، تلاش و مطالعه را تلویحا یادآور شوم.
وی در ادامه سخنانش به اهمیت لذت بردن از کاری که یک هنرمند انجام می‌دهد اشاره کرد و افزود: تمام اتفاقات زمانی به نتیجه می‌رسد که به افراد خوش بگذرد. این باور که خوش‌گذشتن امری ناپسند است اشتباه است. انسان‌ها باید نسبت به کاری که انجام می‌دهند احساس لذت داشته باشند چراکه همین احساس خوشایند همانند عشق است. وقتی فرد بداند که چگونه باید لذت ببرد و لذت بردن حس بدی پنداشته نشود، افراد از پس هر کاری برمی‌آیند.
رهنمون ضمن اشاره بر این‌که یکی از جدی ترین بخش های آموختنی در تئاتر از نگاه من این است که دردها را ببینیم و درباره آنها حرف بزنیم. در نتیجه روی دیدن و چگونه دیدن هم اصرار جدی دارم، عنوان کرد: ما در این کارگاه آموزشی بر روی مباحث بنیادی کار می‌کنیم ولی به شکل و زبانی ساده. بدون بردن نام افراد بزرگ  ویا لغات سنگین و ناآشنا ، به صورت نامحسوس برمفاهیم و  اخلاق هنری هم تاکید می‌کنیم.
وی مبنای این دوره آموزشی را مشاهده، مطالعه و اتود ، معرفی کرد و ادامه داد: به تازگی افرادی به جمع هنرجویان ملحق شده‌اند که سابقه اجرای تئاتر را دارند. من در این کلاس متنی را با عنوان «کفش‌های جاکفشی جمشید» دست گرفته‌ام که قرار  است با همکاری همه هنرجویان اجرا شود.
رهنمون همچنین گفت: در حال حاضر هم دوره آشنائی با تئاتر و هم تمرینات اجرای نمایش را هم زمان پیش می بریم، البته هنرجویانی که سابقه کار ندارند هم در نمایشی که به صحنه خواهیم برد حضور خواهند داشت. بخشی در پشت صحنه بخشی هم روی صحنه نقش ایفا خواهند کرد.
وی در پایان تاکید کرد:حضور افراد کارکرده در کنار جوانان نوآموز زمینه ارتباط میان دونسل از تئاتری های آن شهر می‌شود که در اخلاق هنری هنرجویان تاثیرگذار است.




نظرات کاربران