در حال بارگذاری ...

بهداروند بر جلب مشارکت سازمان‌ها در ترویج تئاتر و تعامل دوسویه تاکید کرد

در بازدید ارمغان بهداروند از پروژه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بر ایجاد باشگاه‌های مخاطبان برای تماشاخانه ها و تئاترها با هدف اطلاع رسانی مناسب و بر اساس شبکه های ارتباطی و امکان تضمین فروش آثار تاکید شد.

ارمغان بهداروند  مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی در گفت وگو با تئاترتهران در خصوص ضرورت مشارکت انجمن هنرهای نمایشی ایران در توسعه ظرفیت های تئاتری و معرفی دلایل برگزاری این دیدارها و جلسات و بازدیدها گفت: «در طی سال های گذشته تلاش کردیم بین مدیریت دولتی تئاتر که افزون بر طرح و برنامه های متفاوت، بیش از همیشه به مطالبات هنرمندان تئاتر توجه کرده است و هنرمندان این عرصه قرابت ایجاد کنیم که خوشبختانه پس از طرح ثبت گروه های نمایشی و حرکت به سمت تاسیس کمپانی های تئاتر در بخش غیردولتی، زمینه برای مشارکت بیشتر هنرمندان در مدیریت تئاتر فراهم شد. البته از این نکته نباید غافل بود که در جهت بهبود و تثبیت این وضعیت هر گاه نیاز بوده است نظرات هنرمندان و منتقدان دلسوز را با تصحیح عملکرد و رویکردها پذیرفته و در راستای هم اندیشی اهالی تئاتر گام برداریم».
وی هنر  تئاتر را یک گفتگوی اجتماعی معرفی کرد که گویندگان و شنوندگان آن توامان در جستجوی علاج‌بخشی و نشاط آفرینی هستند. بهداروند در ادامه اظهار کرد: «یک هنر تماماً مردمی که میل مفرطی به ترویج بیشتر و توسعه در لابیرنت‌های اجتماعی دارد. انجمن هنرهای نمایشی ایران مولود همین روش و منش است و قاعدتاً آن چه می‌تواند تداوم هر حرکتی را در این حوزه تضمین کند، همراهی و همقدمی با ترویج و تثبیت شعار تئاتر برای همه است».
مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی در بازدید از پروژه‌های انجمن هنرهای نماییش استان تهران تاکید کرد: «دیدارهایی از این دست در جهت مواجهه مستقیم با هنرمندان و بهره مندی از نظرات آن ها، شناخت ظرفیت های تئاتری و فعالیت های در دست اجرا و حمایت معنوی و مادی از تولید و اجرای تئاتر است. طبیعتاً گزارشی از وضعیت تئاتر در خلال این روابط تهیه و تنظیم خواهد شد که به اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان متصدی و مدیریت متمرکز تئاتر منعکس می‌شود که می تواند به صورت مصداقی در اولویت بخشی و تصمیمات آن مدیریت تاثیرگذار باشد».
وی در خصوص رویکرد و فعالیت انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در طی یک سال اخیر گفت: «در حوزه تئاتر، شهرستان‌های استان تهران از حیث تقرب به شهر تهران به عنوان پایتخت، چندان که باید منتفع نبوده‌اند و گاه نیز متضرر شده‌اند. این موضوع وقتی بیشتر خود را به نمایش می گذارد که بنا به مولفه‌های جمعیتی و مساحت جغرافیایی، مطابقتی بین این شهرها و استان هایی که جمعیتی کمتر از این جمعیت این شهرها دارند داشته باشیم. از این حیث انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با حجم وسیعی از هنرمندان و مخاطبانی مواجه بود که به ناگزیر برای هر گونه فعالیت تئاتری چاره ای جز حضور در شهر تهران نداشتند. در طی سال های اخیر بیشترین تاکید اداره کل هنرهای نمایشی بر توسعه فضاهای نمایشی و مشارکت در تجهیز و راه اندازی بلک باکس‌ها و تماشاخانه‌های تخصصی تئاتر بوده است که با شروع به کار انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و انتقال مطالبات هنرمندان به بدنه اداری شهرستان ها و درک میزان استقبال مردم به عنوان مخاطبان اصلی هنر نمایش و بهره مندی از تئاتر به عنوان رسانه یی اجتماعی آموزشی و درمانی این رویه شتاب بیشتری گرفت و خوشبختانه این روند موجبات پویایی تئاتر و ایجاد حداقل هایی در شهرستان ها گردیده است که انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با برنامه ریزی درست و پرهیز از شتابزدگی در تلاش است تا با به کارگیری امکانات آموزشی و ظرفیت های موجود، در ترویج تئاتر و تولید و اجرای عمومی آن نقش موثری ایفا کند».
بهداروند افزود: «غنیمت بهره مندی این استان از ترکیب هیئت مدیره ای که با اشتیاق و پویایی، در راستای کشف نیازها و تحقق برنامه های تئاتر اهتمام دارد، نقطه عطفی است که در طی این بازدید متوجه حرکت های اثرگذار و آتیه بخشی شدم که از آن جمله می توانم با به طرح از ایده تا اجرا که امکان آموزش کاربردی را فراهم می کند، طرح فصل تئاتر، نکوداشت های هنرمندان فقید و پژوهش تاریخ تئاتر استان تهران اشاره کنم».
وی عنوان کرد: «نقطه قوت این ماجرا دسترسی انجمن تهران به زمینه های حمایتی دیگر ادارات و نهادهای هنری است سهم امیرحسین شفیعی در این روابط انکار ناشدنی است و امیدوارم این تعریف ارتباطی به عنوان الگویی مد نظر همه همکارانم در استان ها قرار بگیرد و نسبت به جلب مشارکت سازمان ها در ترویج تئاتر با تاکید بر تعامل دو سویه حرکت کنند».

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در اشاره به مهمترین اتفاقات دیدار و نشست هماهنگی تشریح کرد:  «یادم می آید پس از برگزاری انتخابات انجمن نمایشی استان تهران تاکید داشتم که دفتر این انجمن در تالار محراب مستقر شود به این امید که این شعبه هم از فضای اداری مناسبی برخوردار باشد و هم بتواند با تعامل یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران نسبت به احیای فضاهای تئاتری موجود در این تالار که رونق چندانی نداشت تلاش کند. خوشبختانه حضور ابراهیم گله دار زاده به عنوان مدیر تالار محراب این فرصت را ممکن کرد و اکنون می توان با قاطعیت از احیای این تالار و منتفع شدن هنرمندان استان تهران از این ظرفیت دفاع کرد. خوشحالم که در طی این بازدید از سه پروژه تئاتری در دست تولید این انجمن بازدید داشتم که با بهره‌مندی از حضور اساتید تئاتر امروز، فرآیند آموزش منتهی به تولید اثر را دنبال می نمودند. در نشست با هیئت رییسه تاکید داشتم به ظرفیت های دورترین نقاط استان نیز توجه شود و هر گونه تخصیصی به نحوی توزیع شود که باعث ایجاد انگیزه و نشاط هنرمندان شود. در حوزه تولید تئاتر و اجرای عمومی ضمن پذیرش حمایت هایی مالی از آثاری که از درجه کیفی مطلوبی برخوردار باشند تاکید شد که نسبت به تبلیغ تئاتر و بهره‌مندی از شگردها و شیوه‌های تبلیغی جدید جدیت به خرج داده شود و تنوع تولید آثار به نحوی باشد که مخاطبان بیشتری را در برگیرد که در این مسیر و بنا به آسیب‌های اجتماعی باید به مقوله کودک و نوجوان و خانواده تمرکز بیشتری اعمال کرد. نکته دیگر تاکید بر ایجاد باشگاه‌های مخاطبان برای تماشاخانه ها و تئاترها بود تا ضمن اطلاع رسانی مناسب و بر اساس شبکه های ارتباطی امکان تضمین فروش آثار نیز ممکن شود».




نظرات کاربران