در حال بارگذاری ...
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور

همایش«فصل تئاتر دماوند» افتتاح شد

به گزارش تئاترتهران، آیین افتتاح «فصل تئاتر دماوند» با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، امیرحسین شفیعی رئیس انجمن نمایش استان تهران و جمعی از هنرمندان و دوستداران تئاتر، شامگاه سه‌شنبه 5تیرماه در سالن سینما تئاتر پرستو شهرستان دماوند برگزار شد.

«فصل تئاتر دماوند» عنوان پروژه‌ای که به اجرای عمومی و دائم تئاتر و آثار نمایشی در شهرستان‌های کوچک استان تهران می‌پردازد. در فصل تئاتر دماوند که تا آخر اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت 14 گروه نمایشی آثار خود را برای عموم اجرا خواهند کرد.

در این مراسم محمدحسین اسماعیلی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با خیرمقدم به حاضران در سالن سینما تئاتر پرستو دماوند، در سخنانی کوتاه اظهار داشت: برنامه‌های این اداره کل همسو با انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در سال 96 بیشتر بر مبنای برگزاری کارگاه‌های آموزشی متمرکز بود اما امسال با توجه به نتایج خوبی که کارگاه‌ها داشته حمایت از اجرای عمومی آثار نمایشی در شهرستان‌های کوچک استان تهران تمرکز اصلی ما خواهد بود.

در ادامه حمید نیلی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت اجرای دائمی آثار نمایشی در شهرستان‌های کوچک استان تهران، اظهار کرد: این کار یک اقدام بسیار پُر اهمیت است و در واقع اقدام قابل توجهی است که از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران برداشته شده است.

در ادامه این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با برگزاری «فصل تئاتر دماوند» به نوعی پایش را از برگزاری جشنواره و همایش‌های کوچک فراتر گذاشته، گفت: فکر اجرای آثار نمایشی در شهرستان‌های کوچک مسئله‌ای است که ما امروز باید روی آن تمرکز کنیم و یکی از نیازهای جدی تئاتر ما است. اتفاقی که تحت عنوان فصل تئاتر دماوند شکل گرفته بسیار اتفاق شایسته‌ای‌ست. در واقع باید بگویم که این کار یک اتفاق سازنده‌ای بود که در استان انجام شد وا تفاق بسیار خجسته‌ای که می‌تواند به رشد و اعتلای هنر تئاتر در استان تهران کمک ویژه‌ای بکند.

کرمی با بیان اینکه نمایش‌هایی که در این مدت در فصل تئاتر دماوند اجرا خواهند شد همگی آثار فاخر و حرفه‌ای هستند، افزود: حُسن بزرگ این کار آماده‌سازی اجرا برای مخاطب مردمی است که می‌تواند ثمرات شایسته‌ای برای تئاتر ما داشته باشد و نه یکسری کارهای ویترنی.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با تاکید بر اینکه به نمایندگی از خانواده تئاتر وظیفه‌ام بود که تشکر خودم را ابراز کنم و قدردان همه کسانی‌که این جریان پویا و فعال را به سرانجام رساندند باشم، خطاب به جوانان حاضر در این مراسم اظهار کرد: شما آینده‌ساز این جامعه هستید و با هنر تئاتر می‌توانید اندیشه‌های بزرگ را به مخاطب خود انتقال بدهید. هنر تئاتر هنری برای سرگرمی نیست بلکه هنری است برای ارتقاء فرهنگ بشری که در قالب سرگرم ساختن مخاطب می‌تواند تغییر در فکر و ایده و جهان بینی مخاطب ایجاد بکند.

او با بیان اینکه اگر امروز فصل تئاتر توانسته موفق عمل کند بی‌شک مدیون برگزاری کارگاه‌های آموزشی است که اساتید زیادی در سال گذشته زحمت برگزاری آنها را کشیدند و کارگاه‌ها را به سرانجام رساندند، خاظر نشان کرد: قطعا زحمات افرادی مثل فرهاد تجویدی یگانه استاد بزرگواری که فقط با جوان‌ها کار می‌کند و همه این سال‌ها عمرش را گذاشته که به تئاتر خدمت بکند و همچنین هنرمندانی هومن رهنمون و امیرحسین شفیعی کاری ماندگار است و امیدوارم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین اظهار کرد: برگزاری «فصل تئاتر دماوند» نشان از یک تحول بسیار بزرگ در تئاتر استان تهران دارد و مشخص است که گام‌های بسیار جدی در راه اعتلای تئاتر استان تهران برداشته شده است.

کرمی در پایان با تاکید بر اینکه ما در اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی موطف هستیم از چنین حرکت‌هایی حمایت کنیم، اضافه کرد: با توجه به این وظیفه و تکلیفی که برعده ما هست و همچنین حمایت از تولیدات صورت گرفته بودجه‌ای را برای حمایت از این آثار اختصاص خواهیم داد.

بعد از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی نوبت به تجلیل از هنرمندان و افراد موثر در برگزاری فصل تئاتر دماوند رسید. در این بخش پس از تجلیل از علی نوروز قزوینی دبیر فصل تئاتر دماوند به دلیل جذب حمایت بخش خصوصی برای برگزاری چنین همایشی در شهرستان دماوند، از فرهاد تحویدی کارگردان و بازیگر شناخته شده و مطرح تئاتر کشورمان به پاس حضور مستمر و برگزاری کارگاه‌های تئاتر در شهرستان دماوند با اهداء مدالیوم انجمن هنرهای نمایشی ایران تقدیر شد.

گفتنی است، نمایش‌هایی که در فصل تئاتر دماوند تا اسفندماه سال جاری در شهرستان‌های استان تهران روی صحنه خواهند رفت عبارتند از:

نمایش «غده» نویسنده فربد عقیده مند الهی،  کارگردان: رضا همتی

نمایش «پزشک نازنین» نویسنده نیل سایمون، کارگردان: صائب کریمی

نمایش «مسافران» نویسنده: محمد رحمانیان ، کارگردان: مهتاب کیوانجو

نمایش «دو دلقک و نصفی» نویسنده: جلال تهرانی، کارگردان: محمد طایفه

نمایش «رقص جنگ» نویسنده: ابراهیم رهگذر، کارگردان: داوود گراوند

نمایش «مده آ» بازنویس: فربد عقیده‌مند الهی، کارگردان: فریده فکری

نمایش «یک شب در ایستگاه قطار» نویسنده: سعید تاجیک ، کارگردان: سعید تاجیک

نمایش «خواستگاری» نویسنده: آنتوان چخوف، کارگردان: مهسا مشهدی عباسی

نمایش «نقل زنان سنگی» نویسنده: چیستا یثربی، کارگردان: فریبا قربان کریمی

نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» نویسنده: حسن مقدم، کارگردان: حسین نصیری

نمایش «کاکتوس» نویسنده: اکبر رادی ،کارگردان: حسن بصیری

نمایش «آنکه گفت آری آنکه گفت نه» بازنویس: هومن رهنمون، کارگردان :هومن رهنمون

نمایش خیابانی «به خاطر سادگی‌ام» نویسنده: سعید تاجیک، کارگردان: سعید تاجیک

نمایش خیابانی «زلزله» نویسنده: مهدی رضا خسروی، کارگردان: مهدی رضا خسروی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران