در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «یک خانواده محترم» منتخب تهران :

داوری آثار به صورت زنده از ویژگی های مثبت این دوره جشنواره است

عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش«یک خانواده محترم» که اثرش به عنوان یکی از نمایش‌های منتخب تهران به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شده‌است عنوان گرد :بازبینی ها نیاز به برنامه ریزی بهترو یک نگاه جدیدتر دارند.

به گزارش تئاتر تهران، عادل عزیز نژاد کارشناس ارشد گرایش هنر، بازیگر و کارگردان نمایش «یک خانواده محترم»، که برای دومین سال متوالی به جشنواره فجر معرفی شده بود و اثرش توسط هیات انتخاب دبیرخانه بازبینی شد، با همین بهانه با او گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

از تجربه کارگردانی نمایش «یک خانواده محترم» بگویید؟

ایده این نمایش حدود یکسال پیش در ذهن بنده شکل گرفت و سپس از نویسنده اثر آقای هاشمی نژاد جلسات متعددی گذاشتیم و به اتفاق به نظر و جهان مشترک رسیدیم. برای بنده تجربه ی بسیار خوبی بود. بنده اصولاً در کارهام به تمرین زیاد علاقه دارم و در این کار تجارب متفاوتی بدست آوردم.لذا همانطور که متن در حال نگارش بود شروع به انتخاب بازیگران و عوامل کردیم و به تمرین پرداختیم و در نهایت شروع به حذف و اضافات کردیم تا به شاکله اصلی رسیدیم.

 

در رابطه با شیوه اجرایی و نمایشی در بحث کارگردانی ابتدا در نگارش با یک اثر رئالیستی روبرو هستیم اما در بحث کارگردانی فضاها، فضاهای کاملاً مینی مال هست که کمی طعنه به سبک سورئالیستی می زند.

بنده اصولاً به سمت سوژه ها و متن هایی میروم که تماشاگر بتواند آنها را دنبال کند و دراثر تعلیق هایی برو برای اون پیش بینی می کنم و گره های رو برای اون برنامه ریزی می کنم.نمایش «یک خانواده محترم» هم سراسر پر است از اتفاقات و تجربه های که تماشاگران را تا آخر با خودش نگه می دارد.

 

نظرتان درباره عمکرد انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توضیح دهید و آیا به نظر شما در این دوره دوساله موفق عمل کردند یا خیر؟

در رابطه با عملکرد انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نظرم مثبت است. اصولا بچه ها همه دارند زحمت می کشند. هم در قسمت مدیریتی و هم در کادر اجرایی همه در حال فعالیت هستند و نظرم بر روی همه آنها مثبت است. اما پیشنهاد ایجاد کارگاه های بیشتر و ورکشاپ های بیشتری را در سطح استان و تماشای آثار روز نمایشی تهران راد دارم. درکل فضای انجمن فضای راضی کننده ایست.

 

با توجه به اینکه در این دوره بازبینی ها به صورت زنده انجام شد، به نظر شما  این نوع داوری چه ویژگی هایی دارد؟ آیا خوب است یا اینکه همان شیوه قبلی و ارسال فیلم اجرا بهتر بود؟

بنده دومین سالی است که به عنوان کارگردان در این مرحله جشنواره فجر شرکت می کنم. قبلاً به عنوان بازیگر با گروه های دیگر بودم. معمولاً با بحث بازبینی حضوری خیلی موافقم.چون تئاتر یک هنر زنده است و نزدیک به تماشاگر و باید روی صحنه دیده بشود تا با برخورد نفس به نفس حاصل بشود. فیلم حق مطلب را نسبت به اثر ادا نمی کند. بنده با بازبینی آثار به صورت زنده موافقم.

 

سخن پایانی و اینکه چه پیشنهاد یا انتقادی به برگزار کنندگان جشنواره بین المللی تئاترفجر در ارتباط با آثار شهرستانی دارید؟

در رابطه با بحث داوری آثار به صورت زنده از ویژگی های مثبت این دوره است. چون داوران با اثر مستقیم و بدون واسطه مواجه می شوند و پتانسیل و دانامیک کار و گروه رو از نزدیک می بینند. به نظرم بازبینی ها نیاز به برنامه ریزی بهتری دارند و نیاز به یک نگاه جدیدتر احساس میشود. با توجه به به برگزاری جشنواره استان و زمان بازبینی های فجر زمان زیادی هدر می‌رود و در این بین برخی از گروه ها و کارها به علت این وقفه یا از هم منفک شدند یا دیگر کارها اجرا نمی شود و این گروه و اثر را اذیت می‌کند.

تشکر می کنم از همه دوستان عزیز و زحمتکش و تمتم بچه های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بویژه جناب شفیعی و اعضای هیئت مدیره




نظرات کاربران