در حال بارگذاری ...
از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان

فراخوان بیست وششمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد

فراخوان بیست وششمین جشنواره تئاتراستان تهران از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از تهران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی در راستای شناسایی و رشد جوانان مستعد و به کارگیری تجربه های ارزشمند پیشکسوتان تئاتر استان و به منظور توسعه فرهنگ و هنر شکوهمند ایرانی – اسلامی، بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران را در آبان ماه سال 1400 برگزار خواهد نمود. 

الف- بخش های جشنواره:

1. بخش صحنه ای: این بخش از جشنواره به صورت رقابتی برگزار می شود.

2. بخش نمایشنامه نویسی: این بخش به شکل رقابت بین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره برگزار می شود. لازم به ذکر است آثار کاندید شده ( طبق نظر هیات داوران ) در قالب نمایشنامه خوانی، همزمان با برگزاری جشنواره برای علاقه مندان و مخاطبان خوانش خواهند شد.

ب- شرایط و مقررات شرکت در جشنواره:

1. آثار متقاضی شرکت در بخش صحنه ای می بایست در فاصله زمانی مهر ماه سال 1399  تا مهر ماه سال 1400 حداقل 5 اجرای ثبت شده در پورتال استانی سایت ایران تئاتر داشته باشند. به همین منظور تکمیل فرم های مربوطه و ارائه  لینک ثبت اجرا ( به صورت پرینت ) به دبیرخانه جشنواره الزامی است. 

2. آن دسته از نمایش های تولید شده ( یا در حال تولید ) که به دلیل شرایط کرونایی به صحنه نرفته اند، باید متعهد به اجرای عمومی در اولین فرصت مناسب شوند.

3. چنانچه در هر یک از مراحل جشنواره از طرف هر گروهی تخلفی اثبات شود، ستاد جشنواره می تواند مانع از حضور آن گروه در هر مرحله از جشنواره شود.

4. ارائه مجوز نویسنده برای آثار شرکت کننده در بخش صحنه ای جشنواره الزامی است.

5. اجرای متون اقتباسی ( یا بومی سازی شده ) با ذکر مشخصات و رعایت حقوق مادی و معنوی صاحب اثر بلامانع است.

6. در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی آثار اقتباسی پذیرفته می شوند.

7. هر کارگردان می تواند صرفا با یک اثر در بخش صحنه ای جشنواره شرکت کند.

8. در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی هر نویسنده می تواند با سه اثر در جشنواره شرکت کند.

9. دبیرخانه به گروه های راه یافته به بخش صحنه ای جشنواره بر اساس شرایط گروه ها مبلغی را به عنوان کمک هزینه پرداخت خواهد کرد.

توجه: پیرو مصوبه شورای سیاستگذاری جشنواره به آثاری که بر اساس متون ارزشمند ایرانی و دینی تولید شده باشند یا با پرداختن به موضوع هایی شامل: سبک زندگی ایرانی - اسلامی، ایثار، مقاومت و ارزشهای انقلاب اسلامی، مفاهیم مذهبی، قهرمانان و اسطوره های ملی و آسیب های اجتماعی ( بدون سیاه نمایی ) با نگاهی خلاقانه و نو آورانه، مبتنی بر شیوه ها و تکنیک های روز تئاتر، تولید شده باشند و بتوانند به جشنواره راه پیدا کنند، کمک هزینه ای به غیر از کمک هزینه اولیه که شامل همه گروه ها می شود، پرداخت خواهد شد.

10. شرکت کنندگان در جشنواره، با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و مقررات جشنواره هستند، بنابراین عدم رعایت این قوانین موجب حذف آثار خواهد شد.

11. نتایج نهایی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی همزمان با اختتامیه جشنواره اعلام خواهد شد، که ضمن تقدیر از برگزیدگان، در صورتی که این آثار شرایط لازم را داشته باشند ( به تشخیص هیات داوران ) از چاپ آنها حمایت می شود.

12. چنانچه مواردی در این فراخوان درج نشده باشد، از طریق دبیرخانه جشنواره تصمیم گیری، اعلام و اجرا خواهد شد.

ج- شیوه برگزاری جشنواره:

1. انتخاب آثار ( بازبینی ) بنا به نظر گروه متقاضی شرکت کننده در جشنواره، از طریق اجرای زنده یا لوح فشرده خواهد بود. ( گروه نمایشی متقاضی بازبینی به صورت ارسال لوح فشرده می بایست 3 نسخه تصویری از اجرای نمایش را در زمان مقرر به دبیرخانه ارسال نماید )

2. نحوه برگزاری جشنواره ( حضوری یا مجازی ) وابسته به شرایط کرونایی می باشد. بدیهی است هرگونه تغییر در زمان و مکان جشنواره ضمن هماهنگی با اداره کل هنرهای نمایشی به اطلاع گروه ها رسانده خواهد شد .

توضیح: علاوه بر معرفی آثار برگزیده به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر توسط هیات داوران، انتخاب برترین ها در هر شاخه ( کارگردانی، نویسندگی، بازیگری و … ) بستگی به نظر هیات داوران دارد.

د- نکات قابل توجه در خصوص ضبط تصویری آثار نمایشی 

1- با هدف ارتقا کیفیت ضبط آثار به اطلاع می رساند: فایلی با عنوان " راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش " در صفحه اصلی ایران تئاتر و پورتال های استانی بارگذاری شده است.

2- به صدا برداری اثر، توجه ویژه شود. به عنوان مثال موسیقی یا افکت پائین تر از سطح صوتی دیالوگ ها باشد.

3- برای ارسال فیلم تئاتر بر روی DVD یا فلش مموری، پیشنهاد میشود از فرمت MP4  استفاده شود تا در دستگاه های مختلف قابل مشاهده باشد.  

4- در تصویر برداری با یک دوربین، مونتاژ انجام نشود و نمایش در یک برداشت ضبط شود تا منعکس کننده رویداد کامل اجرای نمایش بر روی صحنه باشد.

تقویم جشنواره:

1. بخش صحنه ای

1.1 آخرین مهلت ارسال مدارک: 1 مهر ماه سال 1400

1.2 بازبینی آثار: 17 تا 21 مهرماه سال 1400 

1.3 اعلام نتایج بازبینی و اسامی آثار پذیرفته شده: 22 مهرماه سال 1400

1.4 زمان برگزاری جشنواره: 1 تا 4 آبان ماه سال 1400

1.5 اختتامیه: 5 آبان ماه سال 1400

2. بخش مسابقه نمایشنامه نویسی‌‌

2.1 آخرین مهلت ارسال آثار: 17 مهر ماه سال 1400

2.2 اعلام کاندیداها: 24 مهرماه سال 1400

2.3 اعلام نتایج نهایی: همزمان با اختتامیه جشنواره 

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران

اداره کل هنرهای نمایشی

انجمن هنرهای نمایشی استان تهران

فرم 1- 1400

 

 

فرم شرکت در جشنواره از ادامه همین مطلب قابل دریافت است.

 

 

 

 

 

 

 




نظرات کاربران