در حال بارگذاری ...
با حضور اصحاب خبر و رسانه

نشست خبری یازدهمین جشنواره ی تئاترشرق استان تهران برگزار شد

اولین نشست خبری یازدهمین جشنواره تئاتر پاکدشت ویژه شرق استان تهران با حضور این حمید محسن وند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت و دبیر جشنواره علیرضا رحیمدل و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش تئاترتهران، در آغاز این نشست حمید محسن وند رئیس ارشاد شهرستان پاکدشت گفت: «نگاه به تئاتر و مقوله تئاتر به عنوان یکی از ارکان مهم حوزه های هنری در کشور است. حوزه تئاتر و نمایش جزو هنرهایی است که در دنیا بسیار مورد توجه قرار می گیرد ودر همه فرهنگ ها ریشه و اصالت خاص خود را دارد. در ایران هم به طور اعلی حوزه نمایش و تئاتر ظرفیت و توان خاص خود را نشان داده است که خدا را شکر هم در استان تهران و هم مخصوصاً شهرستان پاکدشت ، در این حوزه هنرمندان بسیار خوب و فاخر و با اصالتی در حال فعالیت هستند حضور یک کار خوب و فاخر مثل چند خان رستم که یک اثر بومی بود در فجر سال گذ شته نشان داد هنرمندان پاکدشت هم در حوزه اجرا و هم بازی و کارگردانی، مشاور، دکور، گریم ظرفیت قابل قبولی دارند».

ایشان در ادامه گفت: «خروجی هنر ترویج انسانیت نیز است و برای ما فرقی نمی کند که این عزیزان ساکن ورامین هستند یا دماوندیا پیشوا یا قرچک یا پاکدشت. همه ما ایرانی هستیم و همه ما علاقه مند به این سرزمین و علاقه‌مند به انقلاب و اسلام هستیم و خواهان فعالیت در کار هنری هستیم. ممکن است مشکلات و کم و کسریهایی هم وجود داشته باشد که با هم دلی و هم افزایی ما این کار به نحو مطلوب ان شاء الله انجام خواهد شد».

وی افزود: «ما به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر موظفیم بستر سازی کنیم وهمچنین وظیفه داریم که بستر اقدامات فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم و چون هم قانون به ما اجازه می دهد و هم وظیفه سازمانی مااست ما حق نداریم در حوزه های فرهنگی دخالت به معنی درآمد زایی داشته باشیم.زیرا وقتی وارددرامدزایی شویم دیگر به هنرمند به چشم رقیب نگاه می کنیم. سود برای ما تقویت و حمایت از  هنرمندان است. سود ما این است که هنرمندان بتوانند در یک فضای خوب، سالم و دقیق به فعالیت فرهنگی و هنری بپردازنند».

محسن وند ادامه داد: «یکی از اهداف جشنواره پاکدشت شناسایی استعدادها و هم افزایی با گروه ها در شهرستان های همجوار است. هدف دیگر ایجاد و بستر توسعه تئاترو ایجاد آشتی مخاطب با صندلی های تئاتر و سالن نمایش است  که تماشاگر با سالن های تئاتر آشتی کند».

در ادامه جلسه علیرضا رحیمدل دبیر جشنواره پاکدشت گفت:«امسال ما از اواخر خرداد ماه فراخوان جشنواره را رسانه ای کرده ایم زمانی با آقای محسن وند رایزنی کردیم سپس بودجه ای بهتر نسبت به پارسال بسته شد تا بتوانیم از داورهای خیلی بهتر و با رتبه ای بالا تر استفاده کنیم. که همین حضور داورها خیلی بحث جشنواره ما را رسانه ای تر و پررنگ تر کرده و باعث شده که جشنواره ما در رسانه‌ها بازتاب داشته باشد. آقای نادر برهانی مرند و آقای سعید داخ و آقای کوروش نریمانی داورهای این دوره ما بودند. جوایز جشنواره اعلام شد و نحوه ثبت نام و حضور در جشنواره اعلام شد در فرم شماره 1 و شماره 2 و شماره 3 که هر بار آپدیت می شدند و  به اطلاع دوستان می‌رسید. دبیرخانه جشنواره از خرداد ماه شروع به کار کرد.کلاً 33 اثر به دفتر دبیرخانه ارسال شد که از این 33 اثر 14 اثر به صورت زنده و مابقی به صورت فیلم بود. ما 3 تا از دوستان و عزیزان تحصیل کرده در این رشته را برای بحث بازبینی و انتخاب آثار دعوت کردیم. جناب آقای وحید رضا قناعتیان که فوق لیسانس تئاتر هستند. جناب آقای غلامحسین عباسی که از پیشکسوتان عرصه تئاتر و انجمن نمایش شهرستان پاکدشت هستند که دارای درجه هنری فوق لیسانس هستند و همینطور با رایزنی دوست عزیزم آقای امیرحسین شفیعی که ما این حق را برای ایشان محفوظ داشتیم که استان تهران یک داور به ما بدهد. باز از دوستان خودم جناب آقای سامان ناصری که از بچه های غرب استان تهران رباط کریم هستند ایشان هم جزو بازبین ها حضور داشتندکه در روز پنج شنبه 21 مرداد کارها را بازبینی کردیم سپس ما 9 اثر را برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره و 3 اثر را برای بخش نمایش نامه خوانی جشنواره انتخاب کردیم. که نمایش نامه خوانی ها داوری نشد فقط به لحاظ اینکه یک کار متفاوت برای جشنواره انجام داشته باشیم هم. بعد از اینکه 9 اثر انتخاب شد ما با آقای محسن وند به طور مجزا و آقای شفیعی به طور جداگانه رایزنی کردیم و به جمع بندی رسیدیم برای انتخاب داورها که از روز 1/6/96 تا 4/6/96 به مدت 4 روز این نمایش ها بازدید شد و داورها کارها را دیدند و در 3 روز نخست جشنواره برای گروه هایی که حضور داشتند هر روز یکی از اساتید مجزا ورک شاپ اختصاصی برگزار می کردند.. جناب آقای سعید داخ ورک شاپ بازیگری برگزار کردند، جناب آقای نادر برهانی ورک شاپ نویسندگی، و جناب آقای کوروش نریمانی ورک شاپ کارگردانی».

علیرضا رحیمدل در مورد ملاک انتخاب اثار گفت : «ما 3 اولویت برای انتخاب آثار در جشنواره داشتیم. اول فرمایشی که آقا فرموده اند سال اقتصاد مقاومتیملی آثاری که با این مضمون بودند در اولویت اول قرار داشتند، اولویت دوم کارهای طنز و اولویت سوم کارهایی با موضوع آزاد،که 90% کارها طنز بود و رگه های کمدی داشت البته شایان ذکر است که نه من و نه داورها موافق خندیدن به هر قیمتی نیستیم».

وی در مورد کیفیت آثار رسیده گفت :«خودمان را گول نزنیم. آثار جشنواره آن توقعی را که ما از استان تهران داشتیم مرتفع نکرد و بسیار پایین بود. بی تعارف با هم حرف بزنیم انتخاب 9 اثر از بین این 33 اثر به سختی انجام شد. و با دادن پوئن هایی تعدادی از کارها انتخاب شد و حتی کارهایی با اینکه در داوری انتخاب شدند به نظر من نیاز به باز بیبینی مجدد داشت و خواسته شد که آماده تر و پخته تر حاضر بشوند در غیر این صورت از جدول حذف می شدند.»

در در پایان  زمان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره را دوشنبه ٦ شهریور ماه جاری ساعت 17 در سالن آمفی تئاتر کتابخانه امام جعفر صادق (ع) اعلام کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران