در حال بارگذاری ...
کارگردان نیرنگ‌باز:

در جشنواره تئاتر استان تهران شاهد فضاهای متفاوت در آثار هستیم

علیرضا ترامشلو که نمایش «نیرنگ‌باز» را در جشنواره تئاتر استان تهران روی صحنه دارد گفت: «این اثر، نمایشی کمدی ایرانی است که به شیوه نمایش‌های آیینی سنتی یعنی سیاه‌بازی اجرا می‌شود».

علیرضا ترامشلو در گفت‌وگو با تئاتر تهران گفت: «نمایش «نیرنگ باز» اقتباسی از نمایشنامه نیرنگ‌ها مولیر است که از فضای کمدی دلارته به فضای نمایش‌های آیینی سنتی آورده شده است. در کمدی دلارته شخصیتی مشابه سیاه و فیروز در نمایش‌های آیینی سنتی وجود دارد که من از این امر استفاده کرده ام و نمایش را به شکل سنتی و ایرانی اجرا می کنم».

وی ادامه داد: «متن مولیر این ظرفیت را داشت که به نمایش ایرانی تبدیل شودو از فضای اروپایی قرن 17 به فضای ایرانی قرن جدید آورده شود. مخاطبان در مواجهه با «نیرنگ باز»  با نمایش صرف آیینی مواجه نیستند چراکه همه چیز مدرنیزه شده و حتی لباس بازیگران نیز شکل مدرنی پیدا کرده است».

کارگردان «نیرنگ باز» در اشاره به مضمون این نمایش تصریح کرد: «نمایش «نیرنگ باز» درباره دو حاجی بازاری است که برای این‌که بازار را در اختیار داشته باشند فرزندانشان را مجبور به ازدواج با هم می‌کنند و...»

ترامشلو جشنواره تئاتر استان تهران را دارای ویژگی های منحصر به فردی دانست و افزود: «در این جشنواره شاهد رعایت فضاهای متفاوت در آثار هستیم. در این دوره آثاری به جشنواره راه پیدا کرده که در دسته نمایش های آیینی سنتی، ایرانی و خارجی قرار گرفته است،در حالی که سال‌های پیش این امکان وجود نداشت».

او با اشاره به این‌که بخشی از جشنواره‌ها بر اساس سلیقه است و ممکن بود با تغییر سلیقه آثار قوی‌تری نیز به جشنواره راه میافت، عنوان کرد: «در بیست و دومین جشنواره تئاتر استان تهران سعی شده تا تمام طیف‌های نمایشی دیده شود و این امر یکی از مزایا و ویژگی‌های مثبت آن است».

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به بسترسازی جشنواره برای ایجاد فضای گفتگو، تصریح کرد: «خوشبختانه به جشنواه تئاتر استان تهران نگاه حمایتی وجود دارد و این موضوع در طی دوره‌های گذشته کمتر بود بنابراین در صورتی که حمایت‌ها ادامه داشته باشد نتایج بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت. اینکه 17 نمایش به جشنواره راه یافته به این معنا است که سطح آثار قابل قبول بوده است».

وی در خصوص عملکرد انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نیز گفت: «با تغییر مدیریت انجمن در سال گذشته، انجمن نمایش استان تهران شکل جدیدی از برنامه‌ها را در پیش گرفت که طبق آمار، به اندازه حداقل 10 سال انجمن‌های قبلی فعالیت کرده است. انجمن هنرهای نمایشی استان تهران 8 ماهی است که دچار تحول شده و حرکت روبه جلویی داشته است، تاکنون 20 کارگاه آموزشی و چندین جشنواره در شهرستان‌های استان برگزار شده است و سالن‌های نمایشی تجهیز شده‌اند. در این میان بیش از 50 گروه نمایشی نیز پروانه نمایش کسب کرده‌اند وآثار پیشکسوتان و تولیدات هنرمندان  مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفته اند».

بیست و دومین جشنواره تئاتر استان تهران از 24 تا 28 شهریورماه در شهرستان ورامین برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

به نویسندگی مونا حسینی نصرتی و کارگردانی علیرضا ترامشلو

نمایش موزیکال «قلعه هوشی لند» در ورامین به صحنه رفت
به نویسندگی مونا حسینی نصرتی و کارگردانی علیرضا ترامشلو

نمایش موزیکال «قلعه هوشی لند» در ورامین به صحنه رفت

اجرای نمایش شاد، موزیکال و آموزنده قلعه هوشی لند به نویسندگی مونا حسینی نصرتی و کارگردانی علیرضا ترامشلو از ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در آمفی تئاتر فرهنگسرای قطب الدین رازی ورامین آغاز شد.

|

مهدی نصیری:

انتخاب آثار خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران سخت بود
مهدی نصیری:

انتخاب آثار خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران سخت بود

مهدی نصیری، عضو هیئت انتخاب بخش خیابانی بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران، آثار رسیده به این رویداد را با کیفیت ارزیابی کرد که همین ویژگی، کار ارزیابی و انتخاب نمایش‌ها را سخت ساخته بود.

|

نظرات کاربران