در حال بارگذاری ...
رضا فراهانی بازرس انجمن تعزیه کل کشور :

وضعیت آموزش تعزیه مناسب نیست

بازرس انجمن تعزیه کل کشور با اظهار تاسف از اینکه تعزیه متولی ندارد و دانشگاهی برای آموزش این هنر و حتی یک جایگاه مشخصی که تعزیه در آنجا اجرا شود وجود ندارد، بیان کرد: فریاد همه افراد فعال در این حرفه بر سر این است که ای کاش دولت محترم بتواند تعزیه را به عنوان یک هنر شاخص ببیند.

به گزارش تئاترتهران، رضا فراهانی، با بیان اینکه تاکنون تعزیه به صورت خودجوش و با حمایت هیئت‌های عزاداری برپا است خاطرنشان کرد: «باتوجه به اینکه یک مکان مشخص برای اجرای این هنر در شهر ما وجود ندارد تاکنون تنها عشق به امام حسین تعزیه را پابرجا نگه داشته است».
این پیشکسوت تئاتر استان تهران که با همراهی عباس کیارستمی در کشورهای خارجی هم تعزیه اجرا کرده است درباره‌ی بازخورد مخاطبان خارج از کشور بیان کرد: قدری که در کشورهای خارجی به این هنر بها می‌دهند در ایران به آن بها داده نمی‌شود. مردمان خارج از کشور این هنر را به عنوان یک تراژدی می‌شناسند. و باتوجه به اینکه با زبان فارسی آشنایی نداشتند اما به نحوی با این هنر ارتباط برقرار کردند که اشکهایشان جاری شده بود.
او ادامه داد: «کشورهای ترکیه و سوریه زمانی ادعا داشتند که تعزیه متعلق به کشور آنهاست اما متاسفانه و یا خوشبختانه این هنر به ثبت جهانی یونسکو رسیده و به عنوان میراث معنوی کشور ایران به ثبت رسید، اما بعد از این اتفاق هیچ قدمی در جهت پیشرفت این هنر در کشور برداشته نشد. و ما هنوز یک جایگاه مشخص برای برگزاری تعزیه مانند زمان قاجار که تکیه دولت وجود داشت نداریم».
فراهانی در بخشی از سخنان خود به وضعیت آموزشی نامناسبی که در این حرفه وجود دارد اشاره کرد و تاکید کرد: «همه پیشکسوتان و بزرگان تعزیه این هنر را سینه به سینه و بدون هیچ آکادمی و دانشگاهی یاد گرفته اند. باتوجه به اینکه بزرگان و اساتید به نامی در این هنر توانمند هستند امامتاسفانه هنوز رشته دانشگاهی مشخصی برای هنر جهانی تعزیه در نظر گرفته نشده است و ارگانها هیچ حمایتی برای بهبودی وضعیت نظام آموزشی ندارند و به نظر من یکی از دلایل کمبود بچه‌خوانها مسئله نظام آموزشی است».
وی افزود: «اگر هر شهرستانی دارای یک مجموعه تئاتر شهر باشد همه مشکلات در زمینه‌های هنری از قبیل موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی و ... از بین خواهد رفت و این باعث می‌شود تا نسل جوان هم به حرفه‌های هنری وارد شود.
او گفت: چندین بار شنیده‌ام که بسیاری از موقوفاتی که در سطح کشور وجود دارد متعلق به تعزیه است پس چرا اداره اوقاف این موقوفات را برای هنر تعزیه خرج نمی‌کند؟ متاسفانه مسئولان دل‌سوز و کارشناسی که به راستی به این هنر واقف باشند بسیار اندک هستند».
فراهانی با بیان اینکه آفات زیادی بر سر راه این هنر وجود دارد، گفت: یکی از بزرگترین آفات تعزیه اضافه شدن آلات موسیقی مثل جاز، کیک و بلک است که که بعضی از نامداران و نوازندگان تعزیه به عنوان سردمدار این آفت هستند و باعث شده‌اند تا سنت و آیین اصلی این هنر فراموش شود.
این پیشکسوت فعال در هنر تعزیه با بیان اینکه در شهر اصفهان مفاد بخش نامه ای تنظیم شده است اظهار کرد: «در این بخش نامه آمده است تا افرادی که رد این هنر فعالیت دارند نباید در تعزیه از لباسهای نامناسب و زیورآلات استفاده کنند و تنها باید از لباسهای مناسب و متناسب تعزیه استفاده کنند».
این بازرس انجمن تعزیه که با تعزیه کل کشور در ارتباط است در پاسخ به این سوال که چرا برای شهر تهران چنین بخش‌نامه‌ای تنظیم نمی‌شود؟ تاکید کرد: «در سراسر کشور برای تعزیه ارزش قائل هستند اما در شهر تهران به دلیل مرکزیت داشتن به این هنر بهایی داده نمی‌شوند».
وی با اشاره به نسخه‌های قدیمی که در تعزیه‌ها بسیار کم از آنها استفاده می‌شود، اظهار کرد: «اگر کارشناسان این نسخ  قدیمی را به شرطی که به آنها آسیبی وارد نشود با توجه به سلایق نسل جوان به روز رسانی کنند می‌توانیم تا این نسخه‌های قدیمی را هم اجرا کنیم».
فراهانی در پایان سخنان خود گفت: «امیدوارم بتوانیم جایگاه رفیع این هنر را که همه دنیا برای آن ارزش والایی قائل هستند دوباره به آن بازگردانیم. متاسفانه مردم این هنر را که در کوچه و خیابانها به صورت تک نفری اجرا میشود تعزیه میدانند. اینها برای امرار معاش است اگر برای تعزیه بودجه و مکانی اختصاص دهند تعزیه فراتر از اینها برای مردم شناخته می‌شود».

 

منبع:خبرگزاری ایسنا




نظرات کاربران