در حال بارگذاری ...

بیانیه هیات داوران دومین جشنواره فجر نمایشنامه خوانی شهرستان بهارستان

به گزارش تئاتر تهران بیانیه دومین جشنواره فجر نمایشنامه خوانی شهرستان بهارستان به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

بیانیه هیات داوران دومین جشنواره فجر نمایشنامه خوانی شهرستان بهارستان

نمایشنامه خوانی دیگر از سایه بیرون آمده ، دیگر در حاشیه جشنواره ها برای خود کور سوسویی نمی کند ، دیگر نبود امکانات اجرایی برای یک نمایشنامه تنها دلیل نمایشنامه خوانی آن نیست. نمایشنامه خوانی دارای هویت مستقل و صاحب مخاطب ویژه و تخصصی خود شده است.جلسات نمایشنامه خوانی دیگر یک محفل خصوصی چند نفره ی خاص نیست و آرام آرام با قد و قامتی بلند گاهی پهلو به کیفیت اجرای یک نمایش می زند و گاهی لذت و بهره حضور در یک جلسه نمایشنامه خوانی بیشتر از دیدن اجرای یک نمایش کامل بر روی صحنه است. شاهد این ماجرا خوانش نمایشنامه هایی در همین جشنواره است.

هیات داوران ضمن خدا قوت به تمامی گروه های شرکت کننده و برگزار کنندگان این جشنواره به نقاط ضعف و قوتی جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی آثار در دوره های آتی این جشنواره و همچنین ارتقاء رویداد نمایشنامه خوانی به شرح زیر اشاره می کند.

1 هیات داوران معتقد است کارگردان ها در انتخاب متن نمایشی برای نمایشنامه خوانی باید هوشمند تر ، فنی تر و دقیق تر عمل کنند چرا که ممکن است یک نمایشنامه خوب برای اجرا ، نمایشنامه ی خوبی برای نمایشنامه خوانی نباشد.

2 انتخاب شیوه نمایشنامه خوانی یک نمایشنامه یکی از مهمترین وظایف یک کارگردان است و نمی توان  به صرف قرار دادن متن به دست بازیگر در زمان خوانش تصور نمایشنامه خوانی داشته باشیم. لذا لازم است کارگردان ها شیوه ای ویژه نمایشنامه خوانی را اتخاذ کنند که می تواند هیچ ارتباطی با شیوه اجرای آن اثر نداشته باشد.

3 اجرا خوانی یا نمایشنامه خوانی؟مسئله این است. این سوال ایست که این روز ها مورد مناقشه است . اما هیات داوران این جشنواره معتقد است نمایشنامه خوانی 2 شکل افراطی و تفریطی دارد که در یکی به شدت به نمایش های رادیویی نزدیک می شود و دیگری به شدت شبیه اجرای کامل یک نمایش است و از این شیوه دوم است که اصطلاح اجرا خوانی شکل می گیرد.به هر سو، تصور می شود قرار گرفتن در میانه این دو شیوه نگاه، می تواند برای نمایشنامه خوانی شیوه ای مناسب باشد.

4- یکی از مهمترین عوامل جلسه نمایشنامه خوانی بازیگران یا به بیان صحیح تر خوانش گران هستند که هنگام انتخاب آنها باید بین ویژگی های مختلف یک بازیگر به توانایی های بیانی و صدای بازیگر توجه ویژه کرد چرا که در زمان خوانش مهمترین و در مواقعی تنها ترین ابزار بازیگر یا خوانش گر همان بیان و صدای اوست و توانمندی های بدنی و غیره او در الویت های بعدی قرار می گیرند لذا خوانشگر جلسه نمایشنامه خوانی ابتدا باید بیان و صدای خوبی داشته باشد تا بتواند بخشی از فاصله خوانش تا اجرای یک نمایشنامه را بر دوش بگیرد.

5 یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار جلسات نمایشنامه خوانی شخص توضیح صحنه خوان است که متاسفانه همواره مورد بی مهری و بی توجه ای واقع می شود و در پاره ای از خوانش ها از جمله در تعدادی از خوانش های این جشنواره به طور کامل حذف می شود. گرچه میزان اثر گذاری توضیح صحنه و توضیح صحنه خوان بستگی به نمایشنامه دارد اما در کم اثر ترین شکل آن هم به نظر می رسد می توان به دلیل اجرا نشدن کامل نمایشنامه و دیده نشدن تمام و کمال آن، با اهمیت دادن به توضیح صحنه خوان و شیوه خوانش او ، نمایشنامه به شکل مناسبی به مخاطب ارایه شود.

6 از مسولان و برگزار کنندگان این جشنواره درخواست می شود با حمایت از این بستر ارزشمند نیروی انسانی جوان ، خلاق و علاقمند ، شرایط شکوفایی این هنرمندان را مهیا نمایند چرا که حضور کمی گروه ها (12گروه ) در جشنواره ای در یکی از شهرستان های استان تهران و همچنین حضور خوب تماشاگران در طول جشنواره بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و از طرفی تلنگری بر مسولیت سنگین شما بزرگواران دارد.

در پایان ضمن تبریک به تمامی برگزیدگان یاد آور می شود گرچه برگزیده شدن در این جشنواره ارزشمند است اما به معنی بی نقص بودن و پایان تلاش نیست و همچنین ضمن خدا قوت به کسانی که نامشان در بین برگزیدگان نیست یاد آور می شود این نتیجه به معنای شکست و پایان راه شما عزیزان نیست بلکه می تواند روشنگر و آغازگر یک تلاش و مسیر تازه باشد.

به امید آن روز

هیات داوران دومین جشنواره فجر نمایشنامه خوانی شهرستان بهارستان

اسفند 1396

حمید رضا صفار , ابراهیم رهگذر ,مجید قربانی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران