در حال بارگذاری ...

دوره های آموزشی «رپراتور آموزش و تجربه» با هدف تربیت نسل جدید در اسلامشهر

حبیب اله دانش؛ یکی از عمده مسایلی که در سال های اخیر در شهرستان ها با آن مواجه بوده ام، نبود گروه های نمایشی فعال، بدلیل عدم شناخت افراد از یکدیگر، عدم گفت و گوی پیشبردی و  باور نداشتنِ توانایی های فردی و گروهی اعضاء، در روند شکل گیری آثار نمایشی است. دوره آموزشی «رپرتوار آموزش و تجربه» با هدف تربیت نسل جوان در راستای تشکیل هسته های اولیه ی گروه های نمایشی منسجم، در دو رشته بازیگری و کارگردانی تلاش می کند تا با ایجاد «همدلی و همزیستی در گروه» و «آموزشِ» مسایل زیبایی شناختی، اصول و فنون تئاتر علمی و دانشگاهی را با استفاده از «تجربیاتِ» مدرس هم زمان کند. تا از این فرصت هم گروه های نمایشی در شهرستان ها فعال و پویا شوند و هم بتوانند از مسیر زیبایی شناختی دقیقی عبور کنند و از همه مهم تر به گفتمان فرهنگی مناسبی بین خود دست یابند.  
این دوره آموزشی در سطح عمومی و تخصصی جزو آموزش های دراز مدت (حداقل دو ساله) است. در دوره آموزشی عمومی  کلاس های بازیگری همزمان با کلاس های کارگردانی تشکیل می شود و داوطلبین کلاس کارگردانی موظف اند در  طول دوره آموزشی  همگام با بازیگران، آموزش چند جانبه ای را دنبال کنند. در واقع کارگردانان جوان، در این دوره عمومی هم آموزش های اصول و فنون بازیگری و  کارگردانی و هم مسایل مدیریتی و بازار یابی را فرا بگیرند
 کارگردان ها با حضورشان در کلاس بازیگری به  شناخت نسبی از توانایی ها و اخلاقیات بازیگران دست پیدا خواهند کرد و همزمان با انتخاب نمایشنامه ای برای پایان دوره با بازیگران منتخب شان، تمرین های آماده سازی یک نمایش یک پرده ای را زیر نظر مدرس آغاز می کنند. این امر باعث می شود تا مدرس در پایان دوره آموزشی اش به جای تولید یک اثر توسط خودش، چند اثر زیر نظر او و تجربیاتش آماده شود و به علاوه هسته های اولیه گروه ها و گرایش های اعضاء در این مسیر شناسایی شود.
هم اکنون به همت انجمن هنرهای نمایشی  و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلامشهر، اولین دوره عمومی «رپرتوار آموزش و تجربه» از تیر ماه سال 1397 در این شهرستان آغاز به کار کرده است و در طول دوره، پنج کارگردان جوان و مستعد در حال آماده سازی آثارشان به همراه هنرجویان بازیگری همین دوره هستند. پس از اتمام دوره مبانی بازیگری در مهر ماه، کارگردانها  زیر نظر مدرس با انتخاب نمایشنامه و بازیگران، در حال تمرین و آماده سازی آثارشان هستند. با توجه به بودجه بندی سرفصل های آموزشی در دوره عمومی «رپرتوار آموزش و تجربه» در بهمن ماه 1397شاهد اولین آثار تولیدی این دوره آموزشی خواهیم بود. آثار تولید شده در یک هفته بصورت «رپرتوار» در شهرستان مذکور بطور محدود اجرا خواهند شد و در صورت انتخاب گروه بازبین رپرتوار و مربی، آثار منتخب برای اجرای عموم در سطح شهرستان معرفی خواهند شد.




نظرات کاربران