در حال بارگذاری ...

نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» در ایستگاه پایانی

نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» محصول گروه تئاتر چکاوک با همکاری گروه‌های رادیکال و عدم به کارگردانی امیرحسین فاتحی با حضور گرم محمد اعلائی بازیگر و‌ کارگردان تئاتر و تماشاگران علاقمند به پایان رسید.

به گزارش تئاترتهران و به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر چکاوک، این نمایش طنز پس از چهار اجرای موفق و استقبال تماشاگران در مجتمع فرهنگی هنری مهر بومهن به کار خود پایان داد.

نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» داستان دزدی است که وارد خانه معاون شهردار می‌شود و در ادامه  با سررسیدن صاحب خانه مجبور به همکاری با او می‌گردد. داریو فو نمایشنامه‌اش را در نقد چارچوب‌هایی که به راحتی زیرپا گذاشته می‌شوند به زبان طنز نوشته و در نقد روابط انسان‌هایی است که اصول اخلاقی را به راحتی زیرپا می‌گذارند.

«همه دزدها که دزد نیستند» با ایده‌های جالب و خلاقانه خود به اعتقاد منتقدین توانسته به خوبی از پس انتقال مفاهیم‌اش بر بیاید و حتی از موسیقی به عنوان کاراکتری مجزا استفاده ببرد. خشایار پیرعلمی نویسنده و کارگردان تئاتر در این خصوص می‌نویسد: «چیزی که لذت را برای ما تمام می‌کند هیچ کدام از  بدیهیات اولیه تئاتر نیست. فاتحی در این نمایش ۷ پرسوناژه، کار بزرگتری می‌کند و نشان می‌دهد بسیار خوش ذوق، خلاق و با آتیه است. اجرای نمایش با ۷ بازیگر و ۸ کاراکتر !

در تمام طول نمایش بجز بازیگرها عنصر موسیقی در نمایش تبدیل به یه کاراکتر منحصربه‌فرد می‌شود و نه تنها به فضاسازی و پیشبرد درام کمک می‌کند بلکه خود نیز به کاراکتری طناز و حذف ناشدنی مبدل می‌شود. موسیقی و جلوه‌های صوتی مانند صدای قفل‌های متعدد در ورودی خانه بارها خود را به عنوان یک موتیو تکرار شونده و موثر بروز می‌دهد و اتفاقا به هیچ وجه دچار زیاده کاری‌های مرسوم در میان کارگردانان جوان نمی‌شود. تمام این طنازی به جا استفاده می‌شود و هیچ‌گاه تکرار آن ملالت بار نمی‌شود.
باید برای جسارت، خلاقیت و نبوغ هنرمند جوان گروه چکاوک تبریک گفت. یک برای خودش و صد برای هومن رهنمون که حالا گروه‌ش بعد از فریده فکری، داوود گراوند، رضا همتی، مهسا مشهدی عباسی، حسین نصیری ، مهتاب کیوانجو و صائب کریمی صاحب یک کارگردان مستقل و صاحب اندیشه دیگر هم شد».

امیرحسین فاتحی در حاشیه اجرای پایانی این نمایش نوید اجراهای دیگری از «همه دزدها که دزد نیستند» در  شهرستان‌های استان تهران را داد و همچنین خبر داد  پروژه جدید خود به نام «باگ» را به زودی کلید خواهد زد.

شایان ذکر است،  در نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» صائب کریمی، مهسا مشهدی عباسی، امیرحسین شیخی، صبا کریمی، نیما مهدی زاده، مائده زهره وند و محمدرضا رستگار در آن نقش‌آفرینی کردند و دیگر عوامل نمایش عبارت بودند از: بازیگردان: حسین عربی، دستیاران کارگردان: نیما مهدیزاده، محمدرضا رستگار، منشی صحنه: عسل دهقان، طراح پوستر و بروشور: بابک خلیلی، ثنا هدایت، طراح لباس: مهرفام رضایی، ساخت تیزر: استدیو نصیمیشن، روابط عمومی: داوود گراوند و آرزو صراف رضائی .




نظرات کاربران