در حال بارگذاری ...
جنگ و لزوم نگاه از دریچه های جدید

به بهانه اجرای نمایش جیم به نویسندگی و کارگردانی عباس طباطبایی در اسلا مشهر

جنگ و لزوم نگاه از دریچه های جدید ....

باتوجه به گذشت قریب به سی سال از جنگ تحمیلی هرروز لزوم نگاه های جدید و متفاوت به حوزه تاریخ جنگ 8 ساله برای معرفی وشناخت آن به نسل جدید بیش از پیش احساس میشود .

فرار از کلیشه ها، شعار زدگی و چارچوبهای متداول در ژانر ادبیات جنگ، راهکارهای مناسبی است تا یکبار دیگر سیاهی جنگ و البته آسیب های حواشی جنگ مورد بررسی و باز آفرینی هنری قرار گیرد .

عباس طباطبایی نویسنده و هنرمند جوان و خوش آتیه تئاتر استان در نمایشنامه جیم سعی دارد به حواشی وآسیب های پیرامون آن بپردازد،  جدا از توجه به توفیق یا عدم توفیق نمایشنامه جیم اقدام عباس طباطبایی و نگاه جسورانه اش در روزهایی که استان به شدت ضعف در حوزه تولید متن را تجربه میکند بسیار قابل احترام  و قدر دانی است.

جیم نمایشنامه یی شبه اپیزودیک و طناز است. اجرا نمایش به دلیل مشکلات ناشی از عدم حضور چند تن از بازیگران مغفول مانده و در نهایت  بجز در بخش هایی مانند صحنه  ابتدایی نمایش که با بازی روان عباس طباطبایی و علی بهبودی روایت می شود تقریبا قابل نقد اساسی نیست.اما در هر حال جیم اثری قابل قبول و در استاندارهای تئاتراستانی می نماید .

 در این میان استفاده ی فضا سازانه موسیقی نمره قابل قبول تری در میان ارکان اجرایی دیگر اثر میگیرد.

این در حالیست که عدم استفاده از طراحی صحنه (شاید به دلیل مشکلات همیشگی گروه های استان ) و استفاده آرشیوی از ابزار های موجود به عنوان بخشی غیر قابل چشم پوشی نمره ضعیفی را به خود اختصاص میدهد .هرچند جیم می توانست با استفاده از نور کمی ضعف صحنه ی خود را پوشش بدهد اما  گروه به دلیل امکانات کمی که سالن داشته در این وجه هم لطمه اساسی خورده است . صد البته که توقع می رود هنرمندان استان با توجه  به شناخت اولیه یی که از این کمبود ها در تقریبا تمامی سالن های سطح استان دارند از پیش راهکارها و نگاهی حداقل در حوزه کارگردانی داشته باشند.

استفاده از آکساسوار منیر یکی از حربه هایی است که عموما کارگردانانی که با این مشکلات روبرو هستند از آن سودی میبرند.در هر حال حضور فعال و تلاش جسورانه گروه های شهرستان های مختلف استان با توجه به محدودیت ها و کمبود ها بسیار قابل احترام است .

خشایار پیرعلمی

سرپرست کانون نویسندگان ومنتقدین استان تهران




نظرات کاربران