در حال بارگذاری ...

نخستین کارگاه «تئاتر در شهرهای کوچک» با استقبال هنرمندان تئاتراستان تهران به کار خود پایان داد

به گزارش تئاترتهران، نخستین کارگاه «تئاتر در شهرهای کوچک» با تسهیل گری هومن رهنمون پیشکسوت و مدرس تئاتر استان تهران با استقبال هنرمندان تئاتر استان تهران به کار خود پایان داد.در این کارگاه به بررسی اشکالات  بنیادی تئاتر در سطح شهرستان های استان تهران و مباحثه در باب راهکارهای عملی برای رفع آنها و همچنین ایجاد الگویی مناسب برای تولید یک اثر نمایشی و چگونگی ماندگاری و رشد با توجه به محدودیت ها و ظرفیت های موجود در هر شهرستان پرداخته شد. و این مبحثی ست که شاید پیش از این بصورت کاربردی به آن پرداخت نشده است.
نکته ای که هر ساله ضررهای مالی و انسانی زیادی به تئاتر استان وارد میکند و بیش از، از دست رفتن سرمایه مالی ، سرمایه های انسانی جوان و نوظهور را در همان ابتدای مسیر دلسرد و نا امید می کند.
عدم شناخت از نیازهای مخاطب، عدم شناخت از شرایط استراتژیک و منطقه ای، عدم ارتباط صحیح با سلسله مراتب و دوایر دولتی برای کسب مجوزهای اجرا  از یک سو و عدم آشنائی کامل مشاورین و معاونین و کارشناسان هنری ادارات ارشاد نسبت به چگونگی تولید تئاتر و اهمیتش از سوی دیگر ، ناتوانی در حفظ آرامش درون گروه ، نا آشنائی با کار گروهی ، بی اطلاعی از کار های نمایشی و چگونگی تولید در گروه ها، شهرها و کشورهای دیگر ، فقر اطلاعات در اغلب عرصه های مورد نیاز ، ناتوانی در گفتگو های جدی بدون ایجاد درگیری ، دسترسی نداشتن به منابع و افراد آگاه ، نبود آموزش کاربردی ، تکثیر مداوم الگوهای غلط از جمله الگوی مریدی مرادی و بسیاری از مسائل دیگر،  استعدادهای بالقوه تئاتر استان را در مسیر بالفعل شدن به زانو درمی آورد.
هومن رهنمون کارگردان، بازیگر و پژوهشگر تئاتر در پس سالهای متمادی فعالیت در تئاتر شهرستان های استان تهران وعضویت در اولین دوره ی هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، کارگاه تخصصی را تحت عنوان " تئاتر در شهرهای کوچک " برای اولین بار با هدف بررسی کامل شرایط  و تدوین الگویی قابل اجرا که تکیه به خرد جمعی داشته باشد ترتیب داده است.
این دوره تخصصی که دور اول آن در عمارت هنری تُ و با حضور چند تن از فعالان تئاتر استان برگزار شد قرار است در گام دوم با همکاری واحد آموزش انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در سالن همایش های این انجمن برگزار گردد.
هومن رهنمون تسهیل گر این کارگاه تخصصی، ابراز امیدواری کرد که با حضور کارگردانان، دستیاران کارگردانان و روسای شعب ، کارشناسان ادارات ارشاد،   اعضای هیئت های نظارت و ارزشیابی آثار و بازخوان در شهرستان ها و دیگر فعالان تئاتر استان تهران، الگویی جامع و دقیق تبیین و به دست تمامی فعالان تئاتر شهرستان ها رسانده شود که با تکیه به آن  بتوان امید داشت که اتلاف انرژی و سرمایه انسانی  به حداقل برسد.
وی با اشاره به  اشتراکات زیاد این مشکلات بنیادی  در اکثر استانهای کشور گفت ؛ با نگاهی دقیق تر و تکرار این کارگاه با شرکت کننده های متفاوت که از اقشار مختلف خانواده تئاتر شهرستان باشند می توان این الگو را به همه ی استانهای کشور گسترش داد.
قرار است در پایان این کارگاه تخصصی به عنوان اولین قدم عملی ، الگوی طبقه بندی شده ای به صورت نسخه ی الکترونیکی (power point) تهیه و توسط تسهیل گران آموزش دیده برای انتقال به تمام شهرستانهای استان تهران آماده گردد.




نظرات کاربران