در حال بارگذاری ...
نگاهی به «آتش نشان‌ها» نمایش حاضر در جشنواره تئاتراستان تهران

به کجا چنین شتابان

تئاتر تهران_مجید قربانی، نگاهی به نمایش آتش نشان ها به نویسندگی و کارگردانی رسول حق شناس  از شهرستان ورامین به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران. 

مجید قربانی - نگاهی به نمایش آتش نشان ها به نویسندگی و کارگردانی رسول حق شناس  از شهرستان ورامین به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران 

نمایش آتش نشان ها به نویسندگی و کارگردانی رسول حق شناس بر اساس یک اتفاق واقعی در خارج از کشور شکل گرفته . تعدادی آتش نشان هنگام اطفای حریق در زیر زمین یک ساختمان حبس می شوند و برای نجات خود مجبورهستند  که یکی از دیوارهای اطراف خود را برای تخریب و بیرون رفتن انتخاب کنند. دیوار مترو یا خزانه بانک مرکزی ؟ و آنها دیوار خزانه بانک مرکزی را انتخاب می کنند و به شمش های طلا دست پیدا می کنند و ....

مشکل نمایش همان ابتدای نمایشنامه پیش می آید. به محض اینکه آنها متوجه می شوند که در زیرزمین ساختمان گیر افتاده اند و پس از بررسی نقشه متوجه دیوارهای مترو و خزانه بانک می شوند و بلافاصله برای انتخاب یکی از آنها وارد بحث و جدل می شوند و این تعجیل و عدم تمرکز نویسنده روی شخصیت ها و عدم مواجه باور پذیر آنها با موفقیت باعث می شود زیر بنای نمایش که همانا متن آن است دچار تزلزل شود و تلاش های نسبتاً قابل قبول بعدی کارگردان و بازیگران و طراحان  به نتیجه مطلوب نرسد و بار دیگر تاییدی بر این تئوری باشد که هیچگاه نمی توانیم بر روی یک فندانسیون  ضعیف بنای زیبایی بیافرینیم.

گرچه اجراهای جشنواره ای نمایش ها معمولا دستخوش و متاثر از کمبود وقت و تعجیل برای آماده سازی نمایش ها برای اجرا در جشنواره میشوند اما در نمایش آتش نشان ها این اتفاق در حوزه نمایشنامه نویسی می افتد که قابل تامل و بحث انگیز است که چرا باید ایده خوب نمایش بخاطر سهل انگاری و عجله آسیب ببیند و به اصطلاح درام اصلی نمایش که تغییرشخصیت آتش نشان ها در آن شرایط وحشتناک از یک انسان فداکار به یک انسان فرصت طلب در کسری از ثانیه اتفاق بیافتد و قصه فرعی نمایش یعنی چگونگی رسیدن به خزانه بانک دغدغه اصلی شخصیت های نمایش شود. گرچه مقاومت هایی از سوی رئیس گروه آتش نشان ها دیده می شود اما جوابگوی این تغییر وضعیت نیست.

در پایان باید اشاره کرد بازی های نسبتا خوب و میزان سن های قابل قبول هم نمی تواند مشکل نمایشنامه را حل کند و اجرا را در حد یک نمایش معمولی نگه می دارد.

پرداختن به نمایشنامه و بازنویسی آن می تواند بستر یک اجرای عالی را مهیا کند در صورتی که از آفت هایی چون تعدادی از  بازی های کلیشه ای با آن آوای متون خارجی یا  ترجمه شده دوری شود.

خدا قوت به گروه نمایش آتش نشان ها




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «آتش نشان ها» به بهانه اجرا در جشنواره تئاتر استان تهران

دغدغه زیر آوار
نقدی بر نمایش «آتش نشان ها» به بهانه اجرا در جشنواره تئاتر استان تهران

دغدغه زیر آوار

تئاتر تهران_خشایارپیرعلمی، رسول حق شناس در نمایش آتش نشان ها قصه ی در مخصمه گرفتار شدن چند نیرو آتش نشان را در اتاقکی زیر ساختمانی در حال سوختن و فروریختن روایت میکند که بر حسب شرایط موجود تعهد و رسالت خود را فراموش میکنند و در پی دزدیدن شمش های طلای بانک مجاور ساختمان می ...

|

نگاهی به نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

اینک جوانان روی صحنه
نگاهی به نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

اینک جوانان روی صحنه

گروه بازیگران یکدست، با تمرکز و با آمادگی بیانی و بدنی نقش های خود را با اطمینان به نفس اجرا میکنند گرچه هنوز با یک بازی شش دانگ فاصله دارند اما بدون شک نوید استعدادهای درخشانی را می دهند به ویژه سیما تیموری در نقش ژاله.

|

باحضور مجیدقربانی

کارگاه بازیگری و نمایشنامه نویسی در خانه نمایش دا برگزار میشود
باحضور مجیدقربانی

کارگاه بازیگری و نمایشنامه نویسی در خانه نمایش دا برگزار میشود

به گزارش تئاترتهران، خانه نمایش دا در دور جدید فعالیت های خود اقدام به برگزاری کارگاه بازیگری و نمایشنامه نویسی کرده است. به گزارش روابط عمومی این مجموعه مدرس این کارگاه ها مجید قربانی بازرس انجمن ...

|

نقدی بر نمایش بهرام چوبینه به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

بهرامی که خسته بود و خسته شد
نقدی بر نمایش بهرام چوبینه به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

بهرامی که خسته بود و خسته شد

همانطور که ساعدی میگفت زبان ستون فقرات یک ملت است از این رو محمد یزدی برای انتخاب این نوع زبان برای نگارش نمایشنامه اش قابل تقدیر و احترام است اما در نقطه ی مقابل باید انتخاب خودش برای حضور در نقش بهرام چوبینه را نمره ...

|

اجراهای بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران درایستگاه آخر

نمایش آتش دل از ری حسن ختام اجراها شد
اجراهای بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران درایستگاه آخر

نمایش آتش دل از ری حسن ختام اجراها شد

به گزارش تئاترتهران، نمایش «آتش دل» نوشته و کارگردانی باقر صمدی کاری از گروه تئاتر آینده در آخرین روز وبه عنوان آخرین اجرای بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران امروز چهارشنبه در پردیس تئاتر ...

|

در بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش بهرام چوبینه به روی صحنه رفت
در بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش بهرام چوبینه به روی صحنه رفت

نمایش «بهرام چوبینه»به نویسندگی وکارگردانی محمد یزدی از انجمن هنرهای نمایشی شهرستان ملارد روز سه شنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۸ در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران بروی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران