در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

اینک جوانان روی صحنه

گروه بازیگران یکدست، با تمرکز و با آمادگی بیانی و بدنی نقش های خود را با اطمینان به نفس اجرا میکنند گرچه هنوز با یک بازی شش دانگ فاصله دارند اما بدون شک نوید استعدادهای درخشانی را می دهند به ویژه سیما تیموری در نقش ژاله.

وقتی با نمایشی مواجه می شویم که محصول یک کارگاه آموزشی است ناخودآگاه انتظار خود را به اندازه تجربه هنرجویان آن اثر پایین می آوریم. اما گاهی استعداد ، پشت کار و انگیزه آن هنرجویان این انتظار را از بین می برد و در میانه نمایش فراموش میکنیم که یک نمایش کارگاهی را می‌بینیم و این اتفاق خوبی برای آن اثر است.

هنگام دیدن نمایش «عامدانه،  عاشقانه،  قاتلانه» نیز لحظاتی فراموش میکنیم که بازیگران این نمایش هنرجویان نوجوان و جوان کارگاه نمایشی بداهه هستند.

همین شرایط و حضور در یک جشنواره حرفه ای باعث می شود ارزیابی اثر را با نگاه به یک اثر حرفه ای انجام دهیم.

گروه بازیگران یکدست، با تمرکز و با آمادگی بیانی و بدنی نقش های خود را با اطمینان به نفس اجرا میکنند گرچه هنوز با یک بازی شش دانگ فاصله دارند اما بدون شک نوید استعدادهای درخشانی را می دهند به ویژه سیما تیموری در نقش ژاله.

این اتفاق مدیون نمایشنامه ای است که علیرغم نقدهایی که به آن وارد است اما به لحاظ بازیگری بستر خوبی را برای خرامیدن یک بازیگر مهیا کرده است.

کیمیا امینی به عنوان کارگردان نیز کم تجربه و جوان است و جسارت خوبی نشان داده و به سراغ نمایشنامهای رفته که در دهه گذشته توسط بازیگران حرفه ای اجرا شده است.

گرچه استفاده از یک دیوار متحرک در روی صحنه تکراری است اما استفاده خوبی از آن شده که کمک خوبی به تنوع میزانسن و طراحی صحنه کرده است.

پوشاندن تمامی کف سن و دیوار متحرک با روزنامه هم چشم نواز است هم ارتباط دراماتیک با شخصیت خبرنگار دارد و هم صحنه نمایش را استرلیزه و کم چیز جلوه میدهد و اجازه تمرکز بیشتر بر میزانسن ها و بازی ها می دهد که البته یک اشکال بزرگ دارد و آن هم دور بودن بی دلیل بازیگران از تماشاگران است که برقراری ارتباط را دچار اختلال می کرد.

ساناز بیان به عنوان یک نویسنده زن سرگذشت سه زن را که هر سه محکوم به اعدام هستند را توسط یک خبرنگار بر روی صحنه به تماشاگر بازگو می کند.

داستان های این سه زن برگرفته از سه اتفاق واقعی است و به دلیل کنش بالای قصه ها تماشاگر را به خوبی با خود درگیر می کند.

روایت مستندگونه و نگاه گزارشی از منظر یک خبرنگار برای پیش برد داستان یک نمایش شیوه چندان جذابی نیست مگر آنکه سوژه های جذاب و پرخونی چون شخصیت های این نمایش داشته باشیم.

در کل کارگردان برای تمامی عناصر خود طراحی داشته نور، لباس و بروشور و... همگی دارای یک هارمونی و رابطه دراماتیک هستند و در نهایت می توان به اجرا نمره قبولی داد اما قطعا با یک اجرای ایدهال فاصله ای به نام تجربه باقی می ماند که به شرط استمرار تلاش گروه در آینده از بین خواهد رفت.

 

مجید قربانی




مطالب مرتبط

دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» امروز در پردیس تئاترتهران
دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» امروز در پردیس تئاترتهران

نمایش عامدانه عاشقانه قاتلانه کاری از کارگاه هنرهای نمایشی بداهه از شهرستان شهریار به نویسندگی سانازبیان وکارگردانی کیمیا امینی امروز دوشنبه ساعت ۱۴ سالن استاد محمد دربیست و پنجمین جشنواره تئاترتهران به روی صحنه خواهد رفت.

|

در جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» به صحنه می‌رود
در جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» به صحنه می‌رود

نمایش عامدانه عاشقانه قاتلانه کاری از کارگاه هنرهای نمایشی بداهه از شهرستان شهریار به نویسندگی سانازبیان وکارگردانی کیمیا امینی دربیست و پنجمین جشنواره تئاترتهران به روی صحنه خواهد رفت.

|

به بهانه اجرا دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

مونولوگ با یک بازیگر حاضر و چند بازیگر غایب
به بهانه اجرا دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

مونولوگ با یک بازیگر حاضر و چند بازیگر غایب

تئاتر تهران_خشایار میرعلمی، در نمایش مدرن، پنهان کردن کانسپت اصلی و کانتکس یکی از اولویت های کیفیت زا ست. طوری که مخاطب در ابتدا با جهانی دیگر و جدا از کانسپت مورد نظر آرتیست و کانتکس های اجتماعی موجود روبرو میشود و رفته رفته با گره گشایی و حرکت درام مخاطب همزمان به کشف کانسپت ...

|

نمایش سالهای بی من در بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش سالهای بی من در بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش (سال های بی من)کاری از کارگاه هنرهای نمایشی بداهه روز دوشنبه مورخه ۲۴ آذرماه ساعت ۱۶ در سالن استاد نصیریان بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران اجرا خواهنمایش (سال های بی من)کاری از کارگاه هنرهای ...

|

نگاهی به «آتش نشان‌ها» نمایش حاضر در جشنواره تئاتراستان تهران

به کجا چنین شتابان
نگاهی به «آتش نشان‌ها» نمایش حاضر در جشنواره تئاتراستان تهران

به کجا چنین شتابان

تئاتر تهران_مجید قربانی، نگاهی به نمایش آتش نشان ها به نویسندگی و کارگردانی رسول حق شناس  از شهرستان ورامین به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران. 

|

باحضور مجیدقربانی

کارگاه بازیگری و نمایشنامه نویسی در خانه نمایش دا برگزار میشود
باحضور مجیدقربانی

کارگاه بازیگری و نمایشنامه نویسی در خانه نمایش دا برگزار میشود

به گزارش تئاترتهران، خانه نمایش دا در دور جدید فعالیت های خود اقدام به برگزاری کارگاه بازیگری و نمایشنامه نویسی کرده است. به گزارش روابط عمومی این مجموعه مدرس این کارگاه ها مجید قربانی بازرس انجمن ...

|

نقدی بر نمایش بهرام چوبینه به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

بهرامی که خسته بود و خسته شد
نقدی بر نمایش بهرام چوبینه به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

بهرامی که خسته بود و خسته شد

همانطور که ساعدی میگفت زبان ستون فقرات یک ملت است از این رو محمد یزدی برای انتخاب این نوع زبان برای نگارش نمایشنامه اش قابل تقدیر و احترام است اما در نقطه ی مقابل باید انتخاب خودش برای حضور در نقش بهرام چوبینه را نمره ...

|

نظرات کاربران