در حال بارگذاری ...
به بهانه اجرای نمایش «سالهای بی من» در بیست وپنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

این رئالیسم دوست داشتنی خطرناک

نمایشنامه «سال های بی من» نوشته ابراهیم رهگذر بدون اشکال نیست اما بدون شک یکی از بهترین نمایشنامه های جشنواره امسال است.

یکی از دغدغه‌های سیاستگذاران جشنواره تئاتر استان تهران در چند سال اخیر حرکت به سوی است که دستاوردآن پرورش نویسندگان بومی در شهرستان های استان تهران باشد.

نمایشنامه «سالهای بی من» نوشته ابراهیم رهگذر بدون اشکال نیست اما بدون شک یکی از بهترین نمایشنامههای جشنواره امسال است.

نوشتن در فضای رئالیستی و همچنین کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و لباس و نور و ... در این سبک همچون شعر سعدی است سهل و ممتنع، از سویی ساده و دم دستی و از سویی پیچیده هزار تو، عریان و دست نیافتنی.

تولید نمایش در یک فضای رئالیستی نیاز به تجربه فراوان، دقت وافر و موشکافی ویژه ای در تمامی عناصر دارد که اتفاقا هر چقدر بهتر و کامل تر اجرا شود کمتر دیده می‌شود و خود را فدای اثر می‌کند مگر با مهندسی معکوس و دریافت ظرافت های خلق اثر در طول مسیر تولید.

نمایش سالهای بی من از لحظه پخش آژیر قرمز موشک باران در زمان جنگ تحمیلی آغاز می‌شود. خانواده ای برای محافظت جان خود به زیر زمین خانه پناه می‌آورند و حضور آنها در زیر زمین خانه باعث می‌شود تا رازهایی از روابط و دنیای درونی آنها افشا شود.

یکی از مهمترین مشکلات نمایشنامه از همین جا آغاز می‌شود و باور پذیر بودن اثر را خدشه دار می‌کند که مگر حضور در زیر زمین خانه که می‌تواند هر لحظه از شبانه روز اتفاق بیافتد چطور تبدیل به مهمترین نقطه عطف نمایش می‌شود؟قطعا نمایش بهانه افشاسازی بهتری نیاز دارد اما دیالوگ ها و در ادامه بازی ها به قدری روان و باورپذیر هستند که احتمالا فرصتی به مخاطب نمی دهد تا به چرایی و روابط علت و معلولی فکر کند.

ریتم نمایش تماشاگر را به راحتی با خود همراه می‌کند تا قصه را دنبال کند‌. طراحی صحنه به خوبی فضای یک زیر زمین را تداعی می‌کند گرچه عدم رعایت پرسپکتیو در چیدمان دکور تماشاگرانی که در گوشه های سالن نشسته باشند را دچار مشکل می‌کند. 

طراحی لباس، نور و موسیقی نمایش باور پذیر و منطقی و در خدمت اثر است.

سحر فرامرزی راد توانسته هارمونی خوبی بین عناصر نمایشی اثرش ایجاد کند.

نمایش «سال های بی من» بزرگترین آسیب خود را از نقطه قوت خود یعنی نمایشنامه می‌خورد و آن مربوط به پایان بندی عجولانه و غیر منطقی نمایش می‌شود.

همانطور که اشاره شد حضور خانواده در زیر زمین باعث بر ملا شدن رازهایی است همچون پیدا شدن عکس خواستگار قبلی مادر خانواده، پیدا شدن ساعت قدیمیه پدر، پیدا شدن گونی گردو و آلو و در ادامه منقل و وافور پدر، سیگارهای دختر خانواده و ساک پر از طلا و جواهر دزدی مربوط به داماد خانواده، پیدا شدن یک باره پسر بزرگ خانواده از پشت کارتن ها و خرت و پرت های زیر زمین که مجسمه ای طلایی که مربوط به جواهرات دزدی است در دست دارد و از ابتدای نمایش آنجا پنهان شده بود و همه تصور میکردند که او به سفر رفته است. در مجموع پایان بندی عجولانه نمایش اجازه نمی دهد تا شخصیت های نمایش نزد مخاطب به لحاظ شناختی به کمال برسند.

در مجموعه باید اشاره کنیم بازنویسی پایان نمایشنامه می‌تواند نمایش «سالهای بی من» را در قواره یک نمایش حرفهای و قابل دفاع معرفی کند.

احتمالا به غیر از بخش نمایشنامه و احتمالا کارگردانی، می‌توان اسامی بازیگران این نمایش را نیز در بین برگزیدگان دید.

 

مجید قربانی




مطالب مرتبط

به بهانه اجرا دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

مونولوگ با یک بازیگر حاضر و چند بازیگر غایب
به بهانه اجرا دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

مونولوگ با یک بازیگر حاضر و چند بازیگر غایب

تئاتر تهران_خشایار میرعلمی، در نمایش مدرن، پنهان کردن کانسپت اصلی و کانتکس یکی از اولویت های کیفیت زا ست. طوری که مخاطب در ابتدا با جهانی دیگر و جدا از کانسپت مورد نظر آرتیست و کانتکس های اجتماعی موجود روبرو میشود و رفته رفته با گره گشایی و حرکت درام مخاطب همزمان به کشف کانسپت ...

|

نگاهی به نمایش سال های بی من به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

آژیرخوش رنگ
نگاهی به نمایش سال های بی من به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

آژیرخوش رنگ

تئاتر تهران_ خشایار مبرعلمی؛ آژیر خوش رنگ وقتی گفته میشود در مدار اجرایی یک نمایشنامه ی خوب همه عناصر یک نمایش میتوانند اجازه ی بروز کافی داشته باشند، برایش میتوان مثال های زیادی آورد که سالهای بی من نیز یکی از این مثال هاست.

|

نگاهی به نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

اینک جوانان روی صحنه
نگاهی به نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

اینک جوانان روی صحنه

گروه بازیگران یکدست، با تمرکز و با آمادگی بیانی و بدنی نقش های خود را با اطمینان به نفس اجرا میکنند گرچه هنوز با یک بازی شش دانگ فاصله دارند اما بدون شک نوید استعدادهای درخشانی را می دهند به ویژه سیما تیموری در نقش ژاله.

|

نقدی بر نمایش بهرام چوبینه به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

بهرامی که خسته بود و خسته شد
نقدی بر نمایش بهرام چوبینه به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

بهرامی که خسته بود و خسته شد

همانطور که ساعدی میگفت زبان ستون فقرات یک ملت است از این رو محمد یزدی برای انتخاب این نوع زبان برای نگارش نمایشنامه اش قابل تقدیر و احترام است اما در نقطه ی مقابل باید انتخاب خودش برای حضور در نقش بهرام چوبینه را نمره ...

|

نقدی بر نمایش سیاریحون به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

اختلال در زیبایی
نقدی بر نمایش سیاریحون به بهانه حضور در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

اختلال در زیبایی

تئاتر تهران_ خشایار میرعلمی، تاریخ معاصر ایران سرشار از گذرهای پر کشش و پر ابهامی ست که هر کدام میتوانند آبشخور مناسبی برای خلق درام باشند. تاریخ مشروطه، دوره قاجاریه و البته جنبش جنگل دستمایه بسیاری از آثار ادبی و نمایشی بوده است. از رمان رازهای سرزمین من نوشته رضا براهنی که ...

|

نگاهی به نمایش امیر ارسلان نامدار از شهرستان قرچک به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

تخت حوضی و سیاه جشنواره
نگاهی به نمایش امیر ارسلان نامدار از شهرستان قرچک به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

تخت حوضی و سیاه جشنواره

تئاتر تهران_ مجید قربانی، جشنواره تئاتر استان تهران در چند سال اخیر معمولا میزبان یک نمایش تخت حوضی و سیاه بازی بوده است و این خود گواه وجود علاقه مندان  و فعالان این حوزه نمایشی در شهرستان های استان تهران است.

|

نمایش سالهای بی من در بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش سالهای بی من در بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش (سال های بی من)کاری از کارگاه هنرهای نمایشی بداهه روز دوشنبه مورخه ۲۴ آذرماه ساعت ۱۶ در سالن استاد نصیریان بیست و پنجمین جشنواره تئاتراستان تهران اجرا خواهنمایش (سال های بی من)کاری از کارگاه هنرهای ...

|

دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» امروز در پردیس تئاترتهران
دربیست وپنجمین جشنواره تئاتراستان تهران

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» امروز در پردیس تئاترتهران

نمایش عامدانه عاشقانه قاتلانه کاری از کارگاه هنرهای نمایشی بداهه از شهرستان شهریار به نویسندگی سانازبیان وکارگردانی کیمیا امینی امروز دوشنبه ساعت ۱۴ سالن استاد محمد دربیست و پنجمین جشنواره تئاترتهران به روی صحنه خواهد رفت.

|

نگاهی به نمایش عروسی بانو گشسب به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

دلتنگ مثل ما، سرمست مثل آنها
نگاهی به نمایش عروسی بانو گشسب به بهانه اجرا در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان تهران

دلتنگ مثل ما، سرمست مثل آنها

برقراری ارتباط بدون گسست با تماشاگر، انتقال ساده و روان قصه، رسیدن به مولفه های سرگرمی و مهمتر از همه داشتن اصالت هنری مشخصه هایی ست که بسیاری از گروه های نمایشی به دنبال آنند و شما همه را میتوانید در ...

|

نظرات کاربران