در حال بارگذاری ...
توسط مونا حسینی

برنامه کانون طراحان لباس و صحنه انجمن اعلام شد

برنامه های کانون طراحان لباس و صحنه انجمن هنرهای نمایشی استان تهران اعلام شد.

به گزارش تئاترتهران، کانون طراحان صحنه و لباس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، باهدف حمایت ولزوم اجرای دقیق طراحی صحنه ولباس با مسئولیت مونانصرتی حسینی ازابتدای سال 1400 آغازبه کار کرد .درهمین راستا مسوول کانون طراحان صحنه ولباس، اهداف این کانون را به شرح ذیل تشریح کرد.
انجمن هنرهای نمایشی استان تهران از بدو تاسیس تا کنون، به جهت حمایت از گروه های نمایشی و  ایجاد فضایی مناسب برای کشف و رشد استعدادهای حوزه هنرهای نمایشی در شهرهای استان تهران برنامه های مختلفی را طرح ریزی و اجرا کرده است.  در همین راستا با ایجاد کانون های تخصصی اهداف بلند مدتی را دنبال می کند. 
عدم شناخت کافی از حضور متخصصین طراحان صحنه و لباس در گروه‌های نمایشی استان تهران، عدم تخصیص بودجه کافی به گروه های نمایشی جهت تولید دکور و لباس ، عدم نگاه حرفه ای به  این دو مقوله (لباس و صحنه) نزد برخی از مسئولان و یا حتی برخی از کارگردانان و تهیه کنندگان، عدم ارتباط کافی بین  هنرمندان و... باعث شده تا آثارنمایشی کمتر به سمت تولید دکور و لباس های تخصصی حرکت کنند و بیشتر دست به دامان آرشیوها شوند و این در حالی است که عملاآرشیو  وکارگاهی جدی نیز جهت  تولید و نگهداری در این زمینه وجود ندارد.
شاخه طراحی صحنه و لباس هنوز به عنوان یک حرفه نزدگروه‌های نمایشی جدی گرفته نشده است؛ اما نباید فراموش کرد که حوزه طراحی صحنه ولباس، اشاره هوشمندانه ای به واقعیت های بدون چون و چرای زندگی هر جامعه دارد  و می‌تواند با هنرمندی و خلاقیت طراح، داستان نمایش را چه در سینما و تئاتر ، بدون ابراز کلمه و سخنی با وضوح تمام به نمایش بگذارد .
 در همین راستا،وظیفه اصلی یک طراح ، خواندن دقیق نمایشنامه، تحقیق درباره نویسنده و سبک نوشتاری او، درک فضای نمایشی و اهداف نویسنده و شناسایی و تفکیک شخصیتها و موقعیتهای دراماتیک نمایشی است  واینها حاصل نمیشود مگر آشنایی با مهارت هایی همچون: هنرهای تجسمی، سبک ها و دوره های تاریخی،نقد و تحلیل نمایش،شخصیت شناسی،آشنایی با ابزار ومواد مختلف،آشنایی با انواع لباسها(قومیتها و ملیتها)، نحوه دوخت و تولید... 
کانون طراحان انجمن هنرهای نمایشی استان تهران قصد دارد با دعوت از فعالین این بخش از سراسر شهرستانهای استان تهران، جمعی صمیمی و تلاشگر را گرد هم آورد تا ضمن فراهم آمدن فضا برای شناخت و فعالیت هنرمندان بومی ،فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری گفتگوهای تخصصی، نقد و بررسی تئاترهای در حال اجرا از منظر طراحی صحنه و لباس، فراهم آوردن مجموعه ای از ابزار و وسایل مورد نیاز گروه های نمایشی را دربرنامه کاری خود قراردهد، تا بدینوسیله حمایتی از این بخش درتولید آثار نمایشی و حل بخشی از عمده مشکلات هنرمندان شریف و صبور تئاتر باشد. 
مونانصرتی حسینی
مسوول کانون طراحان انجمن نمایش استان تهران

 




نظرات کاربران