در حال بارگذاری ...
به قلم جمال نامبردار

«چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» منتشر شد

کتاب پژوهشی «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» به قلم جمال نامبردار منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از استان تهران، «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» که حاصل پنج سال پژوهش و مستندنگاری (1394 الی 1399) است به قلم جمال نامبردار  و از سوی انتشارات نمایش به چاپ رسیده است. 

این کتاب که در ۱۲ فصل به تاریخچه هشت دهه فعالیتهای تئاتر و سینمای شهرستان دماوند اشاره دارد با عنوان «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» تاریخ هنر دماوند در قرن اخیر را روایت می‌کند.
نامبردار در این کتاب به حضور هنرمندان این خطه در عرصه هنر تئاتر و سینمای کشور و شهرستان دماوند پرداخته و سعی کرده پیشینه غنی تاریخی،فرهنگی،مذهبی و... شهرستان دماوند را به مخاطب خود معرفی کند.
نامبردار در خصوص ضرورت این کار تحقیقاتی می‌گوید:از آنجا که شهرستان دماوند با تکیه بر پیشینه غنی تاریخی،فرهنگی،مذهبی و... همواره همچون سایر عرصه‌ها در عرصه هنر نیز آثار فاخر و اشخاص فرهیخته و ارزشمندی را به مردم این خطه و کشور معرفی کرده،در این وادی توجه به قدمت و غنای هنر نمایش‌های آیینی و شبیه خوانی و همچنین تئاتر و سینما بسیار قابل اعتنا و پر اهمیت است.

کتاب «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» دارای فصول و بخشهای متعددی به شرح زیر است:

۱- پیدایش تئاتر و سینما

۲- نمایشهای سنتی و آیینی(تعزیه و شبیه خوانی)و دماوند

۳- گامهای نخستین تئاتر و سینما قبل از انقلاب اسلامی

۴- تئاتر و سینمای دماوند قبل از انقلاب اسلامی

۵- از بام ایران
(معرفی مهمترین آثار،فعالیتهای هنری و زندگینامه بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان شهرستان دماوند در عرصه هنرهای نمایشی،سینما و... در گستره کشور و شهرستان،اعم از درگذشتگان،پیشکسوتان،فعالان دهه‌های پیشین تا هنرمندان جوان و نسلهای امروزی،بزرگوارانی همچون مجید محسنی،حسین محسنی،اسحاق خانزادی،قاسم قلی پور،فریبرز عرب نیا،مهدی علمداری «پدر تئاتر معاصر دماوند»،اسدالله اعلایی،سیف الله خلجی،محمد دهقانی،علیرضا علیجانی،احمد نصیری نیا،بهرام طایی صفت،سهراب همتی،حمیدرضا آشتیانی پور،علیرضا آشتیانی پور،محسن فضلی،مهرداد علمداری،شهرام لاسمی،امیر مسعود علمداری،فاطمه طیبی،الهه رضایی،مهرداد قلی پور،سیامک انصاری،کاوه خداشناس،امیر حسین آشتیانی پور،مهدی رودافشانی،رضا نصیری نیا،حسنعلی نوحی،مراد شیرمحمدی،سید مجید رحیمی،مجید آشتیانی پور،جواد آقایی،روح الله فتاح دماوندی،مهدی قربانی،محمود ناظری،رضا خالو اکبری،محمد اسدالهی،حسین خطیب دماوندی،محمدحسین میربابا،حسین ناصری،عباس فضلی،علی امجدی مسلمان،حسن ملایی،امیر نخجوان،محسن ذبیحی،عباس عسگری،سیاوش فضلی،علی نوروزقزوینی،امیر وثوق،سعید تاجیک،عرفان قاسم پور،سمیه الیاسی،حسن بصیری،محمداقبال رجبی،جلال عیوضی،هادی آصفی،محمود آقاجانی،سعید رمضانعلی،حامد رمضانعلی،محمدرضا دیهیم،مهدی سلطانی،محمدجواد بشارت،سجاد نورمحمدی،امیر کیاماری،علی توکلی،امین مشهدی عباسی،مسعود شیرخانی،سید مصطفی قصابی،داوود گراوند،محسن متین وفا،مهدی رضا خسروی،سید حسین جوادی،رضا همتی و...)

۶- تئاتر و سینمای دماوند،دوران پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

۷- تئاتر و سینما پس از افتتاح اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند(۱۳۷۳)

۸- آثار هنرمندان تئاتر و سینمای دماوند با موضوعات مربوط به شهرستان

۹- مهمترین رویدادهای تئاتر و سینمای دماوند

۱۰- تئاتر و سینمای دماوند در قاب مدیران
(به تفکیک عملکرد روسای اداره ارشاد و انجمن‌های نمایش و سینماگران جوان دماوند از ابتدای فعالیت تا اکنون)

۱۱- همراهان همیشگی
(این بخش به یاد و قدردانی از افرادی پرداخته که در مقاطع مختلف،به گونه‌ای غیر مستقیم چه کم و چه زیاد در کنار تولید آثار هنرمندان قرار گرفته و در تحقق رویدادهای تئاتر و سینمای این خطه اثر گذار بوده‌اند. عزیزانی همچون حجت الاسلام حمید آقایی،علیرضا کاظمی،علی شیوا،مهندس عباس صفری،هادی کرمانی،علیرضا صلاحی،مهران دشتی،مدیران سینما پرستو(آقایان آذرع)،خانم اولادیان،آقای فاضلی و...)

۱۲- دوران طلایی و...

لازم به ذکر است،کتاب «چند دهه گذر در کوچه باغهای تئاتر و سینمای دماوند» در قطع وزیری،در قالب ۴۸۸ صفحه و بهای دویست هزار تومان توسط انتشارات نمایش چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.




نظرات کاربران