در حال بارگذاری ...
معاونت هنری استان تهران خبر داد:

بخش‌‌های نمایشی نخستین عهدواره چله مهدویت تشریح شد

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برنامه‌های سه بخش حوزه نمایش نخستین عهدواره چله مهدویت را تشریح کرد.

میثم مرادی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر از استان تهران گفت:نخستین عهدواره چله مهدویت دارای ۱۶ بخش است که سه بخش آن در حوزه هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد:اولین بخش تئاتری این عهدواره نمایش‌های خیابانی و اجراهای محیطی است که دبیرخانه مرکزی آن در شهرستان شهریار قرار دارد. نمایش‌هایی که به موضوع مهدویت می‌پردازند و در اماکن عمومی،خیابان‌ها و معابر به نمایش در آمده‌اند،به این بخش راه پیدا می‌کنند. همچنین آثار محیطی که در فضاهای نامتعارف مثل ایستگاه بی‌آرتی یا لابی هتل و سالن ورزشی اجرا شده باشند نیز شامل این بخش هستند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در سخنانش تاکید کرد:آثاری که به بخش خیابانی و اجراهای محیطی راه پیدا می‌کنند تئاترهایی هستند که تحت شرایط عهدواره چله مهدویت معرفی می‌شوند در قالب اجرای عمومی که داشته‌اند رضایت مخاطب را جلب کرده‌اند.
وی در معرفی دیگر بخش تئاتری این عهدواره گفت:بخش نمایش‌های آیینی با ۴ زیرشاخه نقالی،شمایل گردانی،تعزیه و پرده‌خوانی نیز یکی دیگر از بخش‌های نمایشی نخستین عهدواره است. اگرچه در قالب این بخش نمایش‌ها با موضوع مهدویت کم است و ما تعزیه با موضوع مهدوی نداریم اما بیشتر مجالس قریب‌خوانی هستند.
مرادی افزود:مجالسی که کمتر اجرا شده و برای تماشاگر ناآشناست،این مجالس تعدادشان کم است و بر همین اساس چنین اجرایی،برای تعزیه‌خوانان کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر از مجالس متعارفی است که در دهه محرم شاهد هستیم.
وی ادامه داد:هدف ما از این بخش این بود که هم مجالس شناسایی شوند و تعزیه خوانان آشنایی بیشتری با این مجالس پیدا کنند و هم شبیه خوانان مجالس جدید در قالب و چارچوب تعزیه تولید کنند.
مرادی با بیان اینکه در نقالی و پرده خوانی و شمایل گردانی نیز آثار کمی با موضوع مهدویت وجود دارد تصریح کرد:دماوند یکی از خواستگاه‌های اصلی هنر تعزیه خوانی و نمایش‌‌های آیینی است و به همین دلیل هم این بخش در شهرستان دماوند برگزار خواهد شد.
وی در بخشی از سخنانش به جلسه‌ای با حضور برخی از متخصصان حوزه نمایش آیینی و تعزیه برگزار شده اشاره کرد و گفت:در این جلسه تصمیم گرفتیم یکسری طومارها با موضوع مهدویت برای هنرمندان این حوزه تولید شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد تا با اجرا ضبط شده و در سایت عهدواره بارگذاری شود و در نهایت مورد ارزیابی قرار گیرد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره بخش دیگر نخستین عهدواره چله مهدویت اظهار کرد:یکی دیگر از بخش‌های حوزه نمایش عهدواره بخش نمایشنامه‌نویسی آن است که با میزبانی شهرستان رباط کریم برگزار خواهد شد. این بخش مربوط به نمایشنامه‌نویسی کوتاه است و قرار است نشست‌ها و رویدادهایی با حضور افراد دست به قلم که استعداد نمایشنامه نویسی دارند و اساتید حوزه مهدویت برگزار شود تا ظرفیت‌های نمایشی و دراماتیک مهدویت بازخوانی و تبیین شود و مورد تحلیل قرار گیرد و از این طریق ایده‌هایی برای نگارش مطرح شود.
وی افزود:همچنین در این بخش کارگاه‌هایی برگزار خواهد شد که خروجی و ماحصل آن تولید نمایشنامه‌های کوتاه است. برترین متون‌ها پس از ارزیابی معرفی خواهند شد و طبق نظر هیات داوران آثار در خور توجه مورد حمایت قرار می‌گیرند و به تولید می‌رسند.
مرادی در پایان سخنانش گفت:در هر بخش از حوزه نمایش نخستین عهدواره چله مهدویت سه برگزیده انتخاب و معرفی می‌شود وبرگزیدگان بخش تعزیه و خیابانی گروهی خواهند بود.
گفتنی است،علاقه‌مندان به شرکت در این عهدواره می‌توانند فیلم آثار خود را به آدرس ahdvare۴۰.ir یا شماره واتساپ ۰۹۱۲۶۶۰۰۸۸۶ ارسال کنند.




نظرات کاربران