در حال بارگذاری ...

مجالس تعزیه در فیروزکوه برگزار شد

گروه شبیه خوانی بُکاء مجالس تعزیه در فیروزکوه برگزار می‌کند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از استان تهران،گروه شبیه خوانی بکاء که تنها گروه شبیه خوانی شهرستان فیروزکوه است،با فراهم آوردن امکانات مورد نیاز،رسم دیرینه برپایی مجالس شبیه‌خوانی در فیروزکوه را احیا کرده و در ایام محرم به برپایی مجالس شبیه خوانی در تکیه‌ی مادر این شهرستان می‌پردازد.
تعزیه حجه الوداع،حضرت مسلم،دو طفلان مسلم،چهار سردار(مجلس حر)،عابس،علی اکبر،شبیخون،بازار شام و در نهایت تعزیه‌ی روز عاشورا مجالسی است که گروه شبیه خوانی بکاء به عنوان تنها گروه شبیه خوانی شهرستان فیروزکوه از ۲۰۰ سال گذشته برگزار می‌کنند.
این مجالس شبیه‌خوانی توسط سید علیرضا حسینی یدالله صادقی،عبدالله دماوندی،علی اکبر باطبی،علی سهرابی،محمد رضا شهرآشوب،محمد کیانی،علی رضا باطبی،سید مهرگان حسینی،داریوش شهرآشوب،پدرام عموزاده،بهرام باطبی،علی اصغر باطبی،شایان خدادادی،حسام سراج،ایلیا پازوکی،امیر حافظ سراج،محمود همدانی،حسن شهرآشوب و محمد جواد همدانی به عنوان شبیه خوانان و اعضاء گروه بکا برپا می‌شود.
لازم به یادآوری است،مجالس شبیه‌خوانمی شهرستان فیروزکوه میراث نابی است که از پیشینیان و گذشتگان به یادگار مانده و بومیان شهرستان فیروزکوه نیز در کنار آموزش و پژوهش،در پی انتقال سینه به سینه‌ی میراث کهن به جای مانده از نیاکان به آیندگان هستند.
نکته شایان توجه در آن است که تا دو دهه‌ی گذشته مجلس روز عاشورا در دو محل جداگانه و بازه‌ی زمانه حدودا ده ساعته برگزار می‌شد. بدین گونه که صبح عاشورا علاقمندان و دلشیفتگان با حرکت دسته‌های عزاداری و به همراه قافله‌ی امام به محله‌ای با نام «مسجد سی» که میدانگاه آن در میان پیشینیان «قتلگاه» معرفی می‌شد،می‌رفتند و به تماشای مجلس شهادت حر بن یزید ریاحی می‌نشستند.
با فرارسیدن ظهر عاشورا و پایان یافتن ای مجلس،حرکت دسته‌های عزادار به سمت تکیه مادر آغاز و پس از برپایی نماز ظهر و ضیافت ناهار،مراسم شبیه‌خوانی ادامه می‌یافت. صحنه‌هایی که در آن دلاوری و رشادت‌های صحابه‌ی شاخص حضرت سید الشهدا(ع)به نمایش گذاشته می‌شد. این مراسم تا غروب آفتاب به طول می‌انجامید و علاقمندان و مشتاقان تا آخرین لحظات همراه و همگام شبیه خوانان به عزاداری می‌پرداختند.




نظرات کاربران