در حال بارگذاری ...
احمد عزیزی خبرداد:

اجرای 5 مجلس تعزیه در کاروان آینه‌داران آفتاب

احمد عزیزی که قریب به نیم قرن به تعزیه خوانی پرداخته و سرپرستی گروه تعزیه سیدالشهدا را نیز بر عهده دارد، گفت: در کاروان هنرهای نمایشی آیینه‌داران آفتاب بخش‌هایی از ۵ مجلس تعزیه اجرا کردیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از استان تهران احمد عزیزی که قرار است در کاروان هنرهای نمایشی آینه‌داران آفتاب به اجرای مجلس تعزیه پرداخت در گفتگو با خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران در خصوص این کاروان گفت: در راهپیمایی باشکوه روز اربعین،کاروان هنرهای نمایشی آینه‌داران آفتاب به تعزیه هم اختصاص داشت و بخش‌هایی که مربوط به شجاعت و شهادت ائمه است،در قالب مجالس شبیه‌خوانی نمایش داده شد.
وی افزود:کاروان هنرهای نمایشی آینه‌داران آفتاب برای نخستین سال از سوی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده است و قرار است گروه تعزیه از میدان امام حسین(ع)تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی روی موکب‌های سیار بخش‌هایی از تعزیه حر،تعزیه حضرت علی اکبر،تعزیه حضرت ابوالفضل،تعزیه حضرت قاسم و تعزیه شهادت امام حسین(ع) را اجرا کنند.
این شبیه‌خوان در سخنانش بیان کرد: اجرای تعزیه که با دو یا سه ماشین در کاروان هنرهای نمایشی آینه‌داران آفتاب خواهد بود،افرادی که به راهپیمایی آمده‌اند را تا حرم حضرت عبدالعظیم همراهی خواهد کرد.

عزیزی درباره مدت زمان اجرای تعزیه بیان کرد:بخش‌هایی از تعزیه به موسیقی عاشورایی اختصاص دارد و بخش دیگر گلچینی از تعزیه‌های مختلف است یعنی چند ساعت از اجرای تعزیه به قسمت‌هایی از مجالس تعزیه حضرت عباس،بخش‌هایی از تعزیه شهادت سیدالشهدا و... مختص خواهد بود که ۵ ساعت زمان شبیه‌خوانی در روز اربعین را پر می‌کند و اجرا به تکرار مجالس منتهی نمی‌شود.
وی تاکید کرد:با توجه به رشادت‌ها و بخش‌های گلچین شده از مجالس مختلف تعزیه برای اجرا در کارناوال اربعین،پیش‌بینی‌ می‌شود نسخه‌هایی که در قالب تعزیه خوانی در کاروان هنرهای نمایشی آینه‌داران آفتاب خوانده می‌شود برای مخاطب جذابیت بسیار زیادی داشته باشد.
این تعزیه خوان در پایان سخنانش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،کاظم نظری مدیر مرکز هنرهای نمایشی،مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد رودکی و امیرحسین شفیعی که طراحی و کارگردانی این کاروان را بر عهده داشته تشکر کرد.
گفتنی است، کاروان هنرهای نمایشی آینه‌داران آفتاب که شامل آیین‌های عاشورایی اقوام ایران زمین ، نمایش خیابانی، نقالی و پرده‌خوانی، مقتل خوانی و مجالس تعزیه است شنبه 26 شهریورماه همزمان با اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.




نظرات کاربران