در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «این و آن»:

یک روایت انسانی و باز هم قهرمانی به نام حاج قاسم سلیمانی

محمد احمدی، کارگردان نمایش «این و آن» گفت: قصه این نمایش یک روایت انسانی از قهرمانی به نام حاج قاسم در روستا‌های سوریه است که بخش بزرگی از این قصه واقعیت دارد.

محمد احمدی کارگردان نمایش «این و آن» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا عنوان کرد: کار ما پر پروداکشن و پرحجم با دکوری سنگین است که در جشنواره تئاتر استان تهران جوایز بازیگری زن، مرد و موسیقی را دریافت کرد، اما علی رغم قراری که استان تهران برای اجرا برای نمایش‌های مربوط به حاج قاسم سلیمانی با ما گذاشت هنوز از هیچ نهادی برای حمایت و اجرای نمایش خبری نیست.

وی در ادامه افزود: پنج کار در ارتباط با حاج قاسم سلیمانی در جشنواره تئاتر استان تهران اجرا رفت که دو کار به فجر و جشنواره ایثار معرفی شد و کار ما هم قرار شد در پردیس تئاتر تهران اجرای عموم برود که با تغییر مدیریت پردیس هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

احمدی درباره محتوای کار توضیح داد: برای اجرای این نمایش نگاه مادی و مالی نداشتیم، قصه ما روایتی انسانی از اتفاقی است که در یکی از روستا‌های سوریه منطقه شیعه نشین بالای حلب رخ داد یعنی شب عروسی یک عروس و داماد که داعش متوجه آن شد و برای اسارت بردن دختران روستا حمله کرد، اما حاج قاسم مانع از این فاجعه شد. ۹۰ درصد این اتفاق براساس روایت‌های واقعی است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به موسقی زنده، طراحی لباس خاص و ویژه این کار متناسب با فرهنگ سوریه گفت: طبیعتا لباس‌ها و اکسسوار‌ها مرتبط با فرهنگ آن منطقه بود حتی ما یک کارشناس سوری هم کنار تمریناتمان داشتیم که به ما مشورت رساند. تلاش کردیم کار شعارزده نباشد تا مخاطب پس نزند و خوشبختانه بازخورد تماشاگر هم نشان داد که خوب کار کردیم.

یک روایت انسانی و باز هم قهرمانی به نام حاج قاسم سلیمانی

احمدی در ادامه یادآور شد: من مسئله ام این است که خیلی نهاد‌ها که به مناسبت ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی بودجه دارند و کار‌هایی می‌کنند که خیلی هم اثرگذار نیست می‌توانند کار تأثیرگذاری در قالب هنر مثل حمایت از گروه‌های تئاتری انجام دهند که اثرش ماندگارتر از خیلی کار‌ها است. من این نمایش را دو اجرا در جشنواره تئاتر استان تهران بردم که اجرای اولم را دبیرستانی‌ها به تماشا نشستند همان‌هایی که به هوای دیدن یک تئاتر شاد با خوراکی به سالن آمده بودند، اما زمانی که چند دقیقه از کار گذشت، صدای نفس‌هایشان هم شنیده نمی‌شد به قدری که کار برایشان اثرگذار بود، نسل جوان را اینطور باید تحت تأثیر قرار داد.

وی در پایان با ابراز امیدواری ازاینکه کار به اجرای عمومی برسد، گفت: ما از هر لحاظ برای اجرای این نمایش که دارای ویژگی‌های بصری، تکنیکی و ریتمیک مناسب است، آماده هستیم.




نظرات کاربران