در حال بارگذاری ...
عضو هیئت انتخاب خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران:

مجید ستایش: تئاتر خیابانی مایه حیات تئاتر صحنه‌ای است

مجید ستایش عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان تهران، تئاتر خیابانی را عامل مهمی برای هدایت مخاطب ناآشنا با تئاتر به تالارهای نمایشی و سالن‌های اجرای تئاتر می‌داند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتردر استان تهران؛ انتخاب آثار بخش خیابانی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران را مهدی نصیری، مجید ستایش و مرتضی اسدی مرام برعهده داشتند که در پی آن 10 اثر برای حضور در مرحله نهایی جشنواره به دبیرخانه معرفی شدند.

در همین راستا مجید ستایش بازیگر، کارگردان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مورد آثار انتخابی جشنواره بیست و هشتم تئاتر استان تهران گفت: «تئاتر به عنوان هنر ششم؛ فرهنگ یک کشور را رقم می‌زند و تاثیرات اجتماعی بسیاری دارد. جشنواره تئاتر استان تهران نیز در بیست و هشتمین دوره خود با حضور جمع کثیری از هنرمندان تئاتر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی در حال برگزاری است و بی‌شک تاثیرات اجتماعی بسیاری را خواهد داشت.»

او در همین راستا افزود: «بخش خیابانی هر جشنواره تئاتری به لحاظ تاثیرگذاری بر مخاطب عام و تاثیرات روانی و اجتماعی روی آن اهمیت بسیاری دارد چرا که در فضای باز و میان جمعیت غیر مدعو اجرا می‌شود و با آن ارتباط برقرار می‌کند.»

ستایش با اشاره به تعداد آثار قابل توجه در بخش خیابانی جشنواره گفت: «هیئت انتخاب بخش خیابانی جشنواره 10 اثر را برای حضور در این دوره به دبیرخانه جشنواره معرفی کرد. این آثار بهترین‌های کارگردانی، بازیگری، متن و طراحی‌ بود که بی‌شک حال و هوای متفاوتی در جشنواره رقم خواهد زد.»

این هنرمند افزود: «تئاتر‌های خیابانی استان تهران خیلی شناخته شده نیستند اما تجربه نشان داده که همین گروه‌های ناشناخته آینده تئاتر کشور را می‌سازند و شگفتی‌ساز می‌شوند. اما این موفقیت به شرطی محقق می‌شود که اعضای هر گروه تئاتری، گروه خود را حفظ کنند و در کنار هم بمانند. فرهنگ کار گروهی در تئاتر اهمیت بسیاری در دستیابی به موفقیت‌های پی در پی هر گروه دارد از این رو باید این فرهنگ اشائه یابد.»

او در ادامه گفت: «هر جشنواره فرصت خوبی برای تبادل افکار و تجربه‌ میان گروه‌های شرکت‌کننده و علاقه‌مندان به تئاتر است به همین دلیل برپایی آن کمک شایانی به آینده هنرهای نمایشی کشور می‌کند.»

ستایش افزود: «بخش خیابانی این دوره از جشنواره به لحاظ موضوعی تنوع خوبی دارد و به مسائل گوناگون اجتماعی از جمله کودکان کار یا موضوع دفاع مقدس پرداخته‌اند. هرچند آثار انتخابی ما اولویت موضوعی نداشت و بر اساس قوت‌های تکنیکی و محتوایی ارزیابی شدند.»

او ادامه داد: «کیفیت آثار خیابانی این جشنواره نوید این را می‌دهد که در جشنواره تئاتر فجر امسال نیز حضور یابند و موفقیت‌هایی را کسب کنند.»

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه توضیح داد: «بر اساس پژوهش‌هایی که داشتم؛ نمایش‌های خیابانی از سال 1358 میان انبوهی از دغدغه‌های آن روزهایی که انقلاب اسلامی ایران به تازگی به پیروزی رسیده بود اجرا می‌شد. این نمایش‌ها با هنرنمایی هنرمندانی همچون منیژه محامدی و محمد اسکندری ذیل گروهی با عنوان «پیوند» در همین تئاتر شهر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کرد و تاثیرات به‌سزایی روی سلامت روانی جامعه داشتند.»

مجید ستایش در پایان گفت: «یکی از خواص تئاتر خیابانی ارائه چالش‌های اجتماعی روز و هنجارها یا ناهنجاری‌های آن است که هنرمند تئاتر آن را از زاویه‌ای متفاوت به تصویر می‌کشد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. از سویی دیگر تئاتر خیابانی می‌تواند نقطه آغاز آشنایی مخاطب با تئاتر صحنه‌ای و حرفه‌ای باشد و او را که شاید هیچگاه تئاتر صحنه ندیده است به سوی تالارهای نمایشی و سالن‌های اجرای تئاتر هدایت کند، در نتیجه تئاتر خیابانی مایه حیات تئاتر صحنه‌ای و در راستای تکمیل اهداف ذاتی آن است.»

 

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران۲۶ تا ۳۰ آبان به دبیری مهدی اکبری زاده در مجموعه تئاتر محراب برگزار خواهد شد.

 

 




مطالب مرتبط

بازبینی آثار نمایشی ری آغاز شد

بازبینی آثار نمایشی ری آغاز شد

در نخستین گام از مرحله اجرایی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران، 9 اثر نمایشی از ری که متقاضی حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان هستند، بازبینی شدند.

|

نظرات کاربران