در حال بارگذاری ...
دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران مطرح کرد:

مهدی اکبری‌زاده: هدف اصلی جشنواره اجرای عمومی تئاتر است

مهدی اکبری‌زاده، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران می‌گوید صد اثر تولید شده که ۱۰ اثر به جشنواره راه پیدا می‌کنند و ۹۰ اثر بالاجبار وارد جشنواره نمی‌شوند؛ پیشنهاد ما این است کارها را آماده‌تر کنند تا به مرحله اجرای عموم برسد که هدف اصلی جشنواره و تئاتر است و به این ترتیب هر روز در شهرستان‌ها می‌توانیم اجرای تئاتر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران، بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری مهدی اکبری‌زاده از 26 الی 30 آبان 1402 در مجموعه تئاتر محراب برگزار می‌شود.

مهدی اکبری‌زاده درباره برنامه‌های بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران گفت: «به نوعی برنامه‌ریزی کردیم تا کسانی که می‌خواهند آثار را ببینند از بعد از ظهر روز جمعه در محوطه مجموعه تئاتر محراب یک تئاتر خیابانی ببینند و بعد یک کار صحنه‌ای در سالن اصلی محراب یعنی سالن استاد جعفر والی ببینند.»

اکبری‌زاده در مورد روند برگزاری این جشنواره تا کنون و جزئیات برپایی آن طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توضیح داد: «بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران از مهرماه فعالیت‌های خود را آغاز کرد و قرار شد که آثار تا هشت آبان فرصت ارسال در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی داشته باشند و سپس یازدهم آبان نتایج اعلام شود.»

او افزود: «حدود 100 اثر صحنه‌ای و ۳۰ اثر خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. بازبینی آثار گروه‌های بخش صحنه‌ای استان تهران در هشت شهرستان که به عنوان مرکزیت در نقاط مختلف استان انتخاب شده بودند به مدت یک هفته با حضور هیئت‌های انتخاب ما انجام شد. از جمله شهرستان‌هایی که این هیئت انتخاب برای بازبینی، ارزیابی و انتخاب آثار مراجعه کردند اسلام شهر، رباط کریم، ملارد، ورامین، پردیس، بهارستان و شهریار بود. در نهایت ۱۰ اثر در بخش صحنه‌ای معرفی شدند و دو روز هم داوران در مجموعه تئاتر محراب بازبینی آثار خیابانی را داشتند که در این بخش هم ۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره برای مرحله نهایی و بخش مسابقه انتخاب شدند.»

اکبری‌زاده با بیان اینکه جدول اجراهای آثار صحنه‌ای و خیابانی جشنواره بیست‌وهشتم تئاتر استان تهران در حال طراحی و برنامه‌ریزی است از تاریخ بیست‌و‌ششم تا سی‌ام آبان ماه در مجموعه تئاتر محراب به رقابت با هم بپردازند، گفت: «اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران دوم آذر ماه با یک روز فاصله بعد از آخرین اجرای مسابقه برگزار می‌شود؛ یعنی سه‌شنبه شب مسابقه تمام خواهد شد و داوری‌ها انجام می‌شود و برگزیده‌ها انتخاب خواهند شد و چهارشنبه ساعت پنج بعدازظهر اختتامیه را خواهیم داشت.»

او در معرفی هیئت انتخاب صحنه‌ای و خیابانی این دوره از جشنواره افزود: «هیئت انتخاب آثار صحنه‌ای متشکل از آقای دکتر حسن رحیمی، آقای مهدی کیهور و آقای داوود بنی اردلان بود. در بخش خیابانی نیز آقای دکتر مهدی نصیری، مرتضی اسدی‌مرام و مجید ستایش آثار را ارزیابی کردند.  داوران بخش نهایی جشنواره نیز به زودی مشخص و معرفی می‌شوند.»

اکبری‌زاده یکی از چالش‌های اساسی این جشنواره را مهلت زمان کم از لحظه انتشار فراخوان تا پایان جشنواره عنوان کرد و توضیح داد: «مدت زمانی که برای تایید فراخوان طول کشید فرصت بسیاری را از ما گرفت و مشکلات اساسی ایجاد کرد. گروه‌های تئاتری برای آماده‌سازی کار خود در فراخوان‌ها حداقل باید پنج شش ماه فرصت داشته باشند تا  بتوانند متن نمایشنامه خوب انتخاب کنند، تمرین داشته باشند و کارشان را تکمیل شده بفرستند. همچنین شهرستان‌های استان تهران مشکلاتی مثل کمبود امکانات در بخش‌های فنی، کمبود فضاها، پلاتوها و سالن‌هایی که تجهیز نیستند دارند و یکی از ایراداتی است که در شهرستان‌های استان تهران وجود دارد و هنرمندان نمایشی با آن دست به گریبانند.»

دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران در ادامه با ابراز خرسندی از سربلندی دبیرخانه جشنواره در مدیریت محدودیت‌های زمانی رخ داده گفت: «طی بیست و چند سالی که در جریان امور جشنواره‌های استانی بودم و از نزدیک با تئاتر استان تهران کار کردم؛ حجم ارسال آثار در این دوره رشد چشمگیری نسبت به ادوار گذشته که طی سال‌های متعدد به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، داشت؛ یعنی حدود صد اثر صحنه‌ای که همگی صرفا به عنوان ارسال یک اثر نبوده و همگی تولید تازه بودند و موردی نداشتیم که انصراف دهد. همچنین ۳۰ اثر خیابانی به دبیرخانه ارسال شد که در مجموع می‌شود گفت حداقل حدود ۱۵۰۰ هنرمند تئاتر درگیر این جشنواره بودند و یکی از اتفاقات بی‌نظیر بوده که صد اثر صحنه‌ای به مرحله بازبینی برسد. فکر نمی‌کنم که گروه‌های بازبینی و انتخاب در جشنواره تئاتر فجر هم هر ساله بتوانند صد اثر را ارزیابی کنند؛ ولی هیئت انتخاب ما در این جشنواره ظرف یک هفته تمام آثار را به طور کامل دیدند و بازبینی کردند و در نهایت ۱۰ اثر برتر را انتخاب کردند.»

اکبری‌زاده با بیان اینکه کیفیت آثار جشنواره بیست و هشتم تئاتر استان تهران آنچنان بالاست که می‌تواند سهم قابل توجهی از آثار جشنواره تئاتر فجر امسال را به خود اختصاص دهد، افزود: «وقتی ۲۰ اثر از میان ۱۳۰ اثر انتخاب می‌شود قطعا برتری‌های ویژه‌ای دیده خواهد شد. امیدوارم بعد از معرفی آثار برگزیده، در جشنواره منطقه‌ای و جشنواره فجر آثاری از جشنواره استان تهران داشته باشیم و موفق باشند؛ چون کیفیت آثار قابل قبول و خیلی خوب بود. کیفیت آثار کار داوران را بسیار سخت کرده بود که بتوانند از بین این همه اثر بتوانند ۱۰ انتخاب داشته باشند.»

او در مورد استقبال خوب هنرمندان تئاتر استان تهران از این جشنواره گفت: «یک سری اتفاقات از جمله شیوع کرونا و مشکلات متعدد دست به دست هم داد تا تئاتر تهران دچار وقفه‌ای در پویایی جدی‌اش را تجربه کند اما همین امر فرصتی شد تا گروه‌های تئاتری شکل تازه‌ای بگیرد و شگفتی امسال را رقم بزند. دبیرخانه این جشنواره سال گذشته تنها 40 اثر دریافت کرد و با همان تعداد جشنواره را برگزار کرد اما اجرای خوب آن هنرمندان را برای تولید اثر به منظور شرکت در رویداد امسال ترقیب کرد که نتیجه‌اش را در تعداد آثار ارسالی شاهد هستیم.»

اکبری‌زاده ادامه داد: «به بهانه برگزاری این جشنواره؛ صد اثر تولید شده که ۱۰ اثر انتخاب می‌شود و ۹۰ اثر بالاجبار وارد جشنواره نمی‌شوند؛ ولی به همه‌شان پیشنهاد دادیم برای اجرای عموم اقدام کنند و کارها را آماده‌تر کنند تا بتوانند اجرای عموم در شهرستان‌های استان تهران را داشته باشند. به هر حال ۱۳۰ اثر به مرحله اجرای عموم برسد که هدف اصلی جشنواره و تئاتر است به این ترتیب هر روز در شهرستان‌ها می‌توانیم اجرای تئاتر داشته باشیم.»

او در مورد شیوه برگزاری جشنواره در روزهای در نظر گرفته شده گفت: «از تاریخ بیست و ششم تا سی‌ام آبان در مجموعه تئاتر محراب آثار اجرا می‌شوند. احتمالا هر اثری دو اجرا خواهد بود و در دو سالن در معرض دید داوران و مخاطبان قرار می‌گیرد. از همه کسانی که به تئاتر و هنرهای نمایشی علاقه دارند و هنرمندان استان تهران دعوت می‌کنم حتما این آثار را ببیند و امیدوارم اتفاقات خوبی در پایان جشنواره صورت بگیرد. در دوم آذر ماه نیز اختتامیه‌ای که در خور شأن هنرمندان برگزار می‌شود.»

اکبری‌زاده با بیان اینکه بخش تئاتر خیابانی هم در مجموعه محراب برگزار می‌شود، گفت: «طوری برنامه‌ریزی کردیم تا کسانی که می‌خواهند آثار را ببینند از بعد از ظهر روز جمعه در محوطه مجموعه تئاتر محراب یک تئاتر خیابانی ببینند و بعد یک کار صحنه‌ای در سالن بزرگ محراب یعنی سالن استاد جعفرآبادی ببینند؛ یعنی بتوانند همه آثار صحنه‌ای و خیابانی را بدون هیچ تداخلی ببینند. در پایان اجراهایی هر روز هم جلسه نقد و بررسی با حضور هنرمندان، متنقدین و صاحبان آثار خواهیم داشت.»

او در توضیح  جلسات نقد و بررسی و برنامه ریزی‌هایش توضیح داد: «تعدادی از اساتیدی که در هنرهای نمایشی فعالیت‌ دارند را دعوت خواهیم کرد تا پایان هر روز اجرا بتوانند آثار را نقد و بررسی کنند. نقد و بررسی آثار در دوره قبل به صورت مکتوب بود و منتقدان آثار را می‌دیدند و نقد مکتوبشان را از رسانه‌هایی که وجود داشت منتشر می‌کردند؛ اما تدابیری اندیشیده شد تا منتقدین چهره به چهره با کارگردان و حتی حاضرین نکات را مطرح کنند تا در لحظه بتوانند جواب انتقاد یا پیشنهادی که برای کارها مطرح می‌کنند را بدهند که امیدوارم امسال این اتفاق صورت بگیرد.»

دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران در همین راستا افزود: «نقد مکتوب نقد یک طرفه‌ای است که یک استاد تئاتر به عنوان منتقد و کارشناس می‌نویسند. این در حالی است که کارگردانان همیشه معتقد بودند وقتی نقدی صورت می‌گیرد اگر حضور داشته باشیم می‌توانیم چهره به چهره جواب افراد را بدهیم یا دلیلی که برای کارهایشان در بخش فنی وجود داشته باشد را توضیح دهند. امیدوارم امسال این اتفاق صورت بگیرد و چهره به چهره با هم صحبت کنند. کار نقد وقتی کارگردان و کارشناسان حضور داشته باشند حالت یک کارگاه هنری دارد و همه می‌توانند سوالات خود را مطرح سازند و پاسخ‌هایی بگیرند که در ادامه راه به آن‌ها کمک کند.»

او در پایان با بیان اینکه جلسه نقد و بررسی آثار تنها برای بخش صحنه‌ای در نظر گرفته شده است، گفت: «امید است تا بخش خیابانی جشنواره نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به خوبی برگزار شود و در صورت امکان از نظرات کارشناسی اساتید این شیوه هنرهای نمایشی به عنوان جلسه نقد و بررسی استفاده کنیم.»

 




مطالب مرتبط

با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار شد
با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران، با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه ۱ آذر در کوشک هنر اراضی عباس‌آباد برگزار شد و نمایش‌های «مارسی ۱۹۹۶»، «ننه‌زار» و «ننه‌آقا» از بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «اپی لپسی»، «زندگی دودی من» و ...

|

منتخبین شهرستان پردیس در جشنواره تئاتر استان تهران

منتخبین شهرستان پردیس در جشنواره تئاتر استان تهران

بعد از پایان یافتن اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر‌ استان تهران، شهرستان پردیس بخش زیادی از جوایز را از آن خویش کرد و هر دو نماینده خود را به عنوان برگزیده استانی در جشنواره منطقه ای برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر‌ فجر خواهد دید.

|

منتخبین شهرستان ورامین در جشنواره تئاتر استان تهران

منتخبین شهرستان ورامین در جشنواره تئاتر استان تهران

بعد از پایان یافتن اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر‌ استان تهران در یکم آذر ۱۴۰۲ در مجموعه کوشک باغ هنر شهرستان ورامین در بخش خیابانی نمایش «اِپـی لـِـپسی» به کارگردانی علیرضا تاجیک حائز رتبه و به عنوان برگزیده استانی در جشنواره منطقه ای برای حضور در جشنواره بین المللی ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران خبرداد:

بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران پرفروغ‌تر برگزار می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران خبرداد:

بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران پرفروغ‌تر برگزار می‌شود

علی فروزانفر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران با حضور در تالار محراب و تماشای آثار چهارمین روز جشنواره تئاتر استان تهران ابراز امیدواری کرد این جشنواره در سال‌های آتی با برنامه‌ریزی مناسب‌تری برگزار شود.

|

نظرات کاربران