در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان «ننه آقا»:

محمد یزدی: بهترین شکل عملکرد هر دستگاه اجرایی فعالیت‌ در قالب فرهنگ است

محمد یزدی که نمایش «ننه آقا» را با حمایت بنیاد شهید امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران تولید کرده است با تاکید بر این‌که بهترین شکل عملکرد هر دستگاه اجرای وظایف و فعالیت‌ها در قالب فرهنگ است به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند «تئاتر منبر است و بلکه فراتر از منبر».

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران که به دبیری مهدی اکبری، از 26 آبان تا 2 آذر درحال برگزاری است.

محمد یزدی که نمایش «ننه آقا» را با حمایت بنیاد شهید امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران تولید کرده و در این جشنواره شرکت دارد، درباره تولید این اثر گفت:«نمایش «ننه آقا» داستان شهدای غواص است و پروسه تولید این اثر نمایشی هم به علت پژوهش‌ها و کار تحقیقاتی که در زمینه این شهدا انجام دادم طولانی‌ شده به طوری‌که نگارش نمایشنامه این اثر 4 ماه طول کشید و پس از آن نمایش طی 3 ماه به تولید رسید.»
او در خصوص مضمون این اثر توضیح داد: «این نمایش؛ داستان شهدای غواص است و قصه مادری را مطرح می‌کند که در انتظار بازگشت فرزندش از جبهه است. او متوجه می‌شود پسرش در علمیات کربلای 4 به صورت دست بسته به شهادت رسیده است. مادر، با دو فرزند معلولش زندگی می‌کند و در خانه با قالی بافی زندگی می‌گذراند. مادر با جستجوهایش نوع به شهادت رسیدن فرزند را می‌فهمد و وقتی به دو فرزند دیگر خود که معلول هستند ماجرا را تعریف میکند. فرزندان معلول مادر شهید که شیطنت بسیار زیادی دارند و وقتی با انتقاد مادر و قیاس خود با برادر به شهادت رسیده مواجه می‌شوند خود را از رود اروند در دریا غرق می‌کنند.»

او افزود: «قصه حضور این مادر و فرزندانش مستند و واقعی است اما بخش دیگر نمایش برگرفته از قدرت تخیل نویسنده اثر است.»

یزدی درباره شکل اجرایی این اثر نمایشی گفت: «نمایش «ننه آقا» به شکل مینی‌مالی اجرا می‌شود و طراحی صحنه خاصی ندارد بلکه بیشتر روی بازی نقش ‌آفرینان تمرکز دارد. برای مثال در طراحی دکور از المان‌ها استفاده شده یعنی بجای دریا و قایقی که برای رسیدن به دریا استفاده می‌شود، یک وان روی صحنه قرار گرفته‌است.»

 او ادامه داد: «نورپردازی در این اثر نقش کلیدی دارد و در حیطه کارگردانی تئاتر مینی مال و استفاده از ابزار ناچیز از نوآوری و ایده‌های جالبی برخوردار است و به همین دلیل هم فکر می‌کنم در اجرا توجه مخاطبان خود را جلب کند.»
نویسنده و کارگردان «ننه آقا» گفت: «این نمایش اثری نو است و با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران برای جشنواره تئاتر ایثار تولید شده است.»

اودرباره حمایت بنیاد شهید توضیح داد: «به نظرم نگاه فرهنگی هر دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی مهم‌ترین و بزرگترین ارزشی است که آن ارگان از هنر کسب می‌کند برای مثال اینکه بهزیستی فقط مددجو جذب کند و از زنان بی‌سرپرست حمایت کند یا بنیاد شهید و امور ایثارگران صرفا به خانواده شهدا بپردازد و یاد شهدا را زنده نگه دارد، کافی نیست.»

یزدی با تاکید بر این‌که بهترین شکل عملکرد هر دستگاه اجرای وظایف و فعالیت‌ها در قالب فرهنگ است به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند «تئاتر منبر است و بلکه فراتر از منبر».

او در ادامه سخنان خود گفت: «تئاتر هنر مادر است و افراد به واسطه آن بهتر از یک سخنران می‌توانند اثرگذار باشند.احساس می‌کنم بنیاد شهید و امور ایثارگران به این نکته پی برده که اگر قرار است اتفاق خوبی رخ دهد و یاد و خاطره شهدا زنده نگه داشته شود، هیچ چیز بهتر از فرهنگسازی کردن نیست. همچنین معتقدم اگر هر دستگاه موظف به تنظیم و تثبیت بودجه فرهنگی باشد تا با زبان هنر چه موسیقی، چه نمایشی یا هر هنر دیگری مردم را همراه کرد. »

یزدیادامه داد: «تکرار این اتفاق و حمایت ارگان‌ها در هر سال از رویدادهای هنری اتفاق قشنگی رقم خواهد خورد و در این میان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران سردمدار این بحث بوده است.»

کارگردان نمایش «ننه آقا» که سال گذشته هم در جشنواره تئاتر ایثار حضور داشته‌است، گفت: «حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در سال گذشته باعث شد تا من امسال هم نمایشی برای اجرا در این جشنواره تولید کنم بنابراین تداوم همین رویه هم در تعامل هنرمندان از نقاط مختلف کشور با یکدیگر و فعالیت بیشتر با مضامین ارزشی اثرگذار است.»

«ننه آقا» به جشنواره تئاتر استان تهران راه یافته است و 30 آبان ماه در بازه زمانی 55 دقیقه و با بازی نرگس ایزدی، امیر قربانی ، امیر یزدی و علیرضا قناد در دو ساعت 16:30 و 18 در تماشاخانه جمیله شیخی اجرا خواهد شد.




مطالب مرتبط

منتخبین شهرستان پردیس در جشنواره تئاتر استان تهران

منتخبین شهرستان پردیس در جشنواره تئاتر استان تهران

بعد از پایان یافتن اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر‌ استان تهران، شهرستان پردیس بخش زیادی از جوایز را از آن خویش کرد و هر دو نماینده خود را به عنوان برگزیده استانی در جشنواره منطقه ای برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر‌ فجر خواهد دید.

|

منتخبین شهرستان ورامین در جشنواره تئاتر استان تهران

منتخبین شهرستان ورامین در جشنواره تئاتر استان تهران

بعد از پایان یافتن اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر‌ استان تهران در یکم آذر ۱۴۰۲ در مجموعه کوشک باغ هنر شهرستان ورامین در بخش خیابانی نمایش «اِپـی لـِـپسی» به کارگردانی علیرضا تاجیک حائز رتبه و به عنوان برگزیده استانی در جشنواره منطقه ای برای حضور در جشنواره بین المللی ...

|

با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار شد
با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان تهران، با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه ۱ آذر در کوشک هنر اراضی عباس‌آباد برگزار شد و نمایش‌های «مارسی ۱۹۹۶»، «ننه‌زار» و «ننه‌آقا» از بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «اپی لپسی»، «زندگی دودی من» و ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران خبرداد:

بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران پرفروغ‌تر برگزار می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران خبرداد:

بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران پرفروغ‌تر برگزار می‌شود

علی فروزانفر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران با حضور در تالار محراب و تماشای آثار چهارمین روز جشنواره تئاتر استان تهران ابراز امیدواری کرد این جشنواره در سال‌های آتی با برنامه‌ریزی مناسب‌تری برگزار شود.

|

نظرات کاربران