امیر مشهدی عباس در حاشیه کارگاه «شناخت کارگردانی کودک و نوجوان» مطرح کرد:
روند آموزشی مطلوب سرمایهگذاری روی نویسندگی و محتوا است

امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان شکل ارائه محتوا را ضعف بزرگ آثار کودک و نوجوان دانست و با تاکید بر آموزش تئاتر به خصوص تئاتر کودک، روند آموزشی مطلوب را سرمایهگذاری روی نویسندگی و محتوا ارزیابی کرد.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران، کارگاههای تخصصی «زیست کودکانه در تئاتر» به همت مرکز امید حوزه هنری کودک و نوجوان در قالب بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران پنجشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۳، از ساعت: ۱۰ الی ۱۸ در حوزه هنری برگزار شد
امیر مشهدی عباس یکی از مدرسین این کارگاه؛ به ضعف محتوا در این حوزه اشاره کرد و گفت: شکل ارائه محتوا همیشه ضعف بزرگ آثار کودک و نوجوان است. آنقدر که تئاتر کشورهای دیگر در این عرصه پیشرفت داشته، در اینجا پیشرفت نکرده است. این بهخاطر شکل محتوا و شکل ارائه است.
این کارگردان تئاتر، در عرصه آموزش تئاتر به خصوص تئاتر کودک روند آموزشی مطلوب را سرمایهگذاری روی نویسندگی و محتوا دانسته و اظهار داشت: به نظرم دوره نویسندگی حتی برای کارگردانانی که نمیخواهند نویسنده شوند لازم است. سپس کارگردانی بگذارید، چون اینها لازم و ملزوم همدیگر هستند. یعنی اگر کارگردانی اصول نویسندگی را بلد نباشد، کارگردانی که رازهای نویسندگی را نداند، انتخاب کاراکتر، شخصیتپردازی، پرداخت کاراکتر، قصه، پیرنگهایی که باید در کار کودک و نوجوان بشناسد را نمیتواند خوب دربیاورد و نمیتواند خوب کارگردانی کند.
او درخصوص کارگاه زیست کودکانه در تئاتر گفت: اگر قرار است اتفاقی در این حوزه در زمینه آموزش بیفتد یک دوره نویسندگی و کارگردانی لازم است ولی کارگاه یک روزه؛ ذهن مخاطب را روشن میکند، یعنی ذهنش را آگاه میکند.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار میشود.
گفتوگو: رکسانا قهقرایی