سعید بادینی:
رقابت جشنواره تئاتر استان تهران در سطح ملی است

سعید بادینی عضو هیئت انتخاب آثار بخش خیابانی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران بر این باور است که وجود بخش خیابانی در جشنواره بسیار مهم و فرهنگساز است، او همچنیم سطح جشنواره استان تهران را چند سر و گردن از سایر جشنوارهها بالاتر دانسته و رقابت گروهها را در سطح ملی ارزیابی میکند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و نهمین چشنواره تئاتر استان تهران، سعید بادینی، هادی کیانی و لیلا جنیدی به عنوان هیئت انتخاب آثار بخش خیابانی این رویداد؛ بیش از ۳۰ متقاضی حضور را در تالار محراب بازبینی و نمایشهای راه یافته با جشنواره را معرفی کردند.
سعید بادینی درباره این جشنواره و تجربه حضورش به عنوان عضو هیئت انتخاب گفت: «با توجه به اینکه جشنواره تئاتر استان تهران جشنوارهای معتبر و بسیار خوب است، حضور به عنوان بازبین در این رویداد برای من تجربهی خوبی بود. این جشنواره با سایر جشنوارهها بسیار متفاوت است، زیرا تهران به دلیل مرکزیت و پایتخت بودن و دسترسی آسانتر به اساتید تئاتر، قطب تئاتر ایران محسوب میشود. رقابت بین گروهها سختتر و بیشتر است.»
او با اشاره به این موضوع که سطح جشنواره استان تهران چند سر و گردن از سایر جشنوارهها بالاتر است افزود: «میتوان گفت رقابت در سطح ملی است. ما در جشنواره امسال کارهایی دیدیم که همگی قابلیت حضور در جشنواره کشوری را دارند و هر 30 اجرا کیفیت بالایی داشتند. در سایر جشنوارهها چنین سطح رقابتی وجود ندارد، بنابراین سطح کیفی این جشنواره بسیار بالا است. بهعنوان مثال، من در زاهدان نیز بهعنوان داور و بازبین حضور داشتم و وقتی جشنواره تهران را با سیستان و بلوچستان مقایسه میکنیم، میبینیم که به دلیل حضور اساتید حرفهای و آموزش بهتر، سطح آثار در تهران بسیار بالاتر است. در شهرستانها بیشتر به صورت تجربی کار میشود.»
بادینی تصریح کرد: «جشنواره استان تهران امسال بهطور ویژهای برگزار شد که این به دبیر جشنواره یعنی آقای شفیعی، مربوط میشود که در این زمینه بسیار خوب عمل کردند. وقتی کیفیت جشنواره بالا باشد، کسانی که میخواهند رقابت کنند، ترغیب میشوند و بهتر است که در بین رقبای قوی انتخاب شوند.»
عضو هیئت انتخاب آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران گفت: «وجود بخش خیابانی در جشنواره بسیار مهم است، زیرا تئاتر خیابانی در واقع ویترین هر جشنوارهای است، بهویژه جشنوارههایی مانند فجر و مقاومت. دلیلش هم این است که ارتباط برقرار کردن با مردم در تئاتر خیابانی راحتتر است. در استانهایی که سطح فرهنگی پایینتری نسبت به تهران دارند و درگیر مسائل معیشتی هستند، تئاتر خیابانی بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. بهعنوان مثال، در استان خودمان (سیستان و بلوچستان) که همچنان نیاز به فرهنگسازی در زمینه تئاتر دارد، مردم کمتر به سالنهای تئاتر میروند، اما وقتی تئاتر خیابانی در پارک اجرا میشود، مردم بهخوبی ارتباط برقرار میکنند. آنها حتی میپرسند که آیا در اینجا هم تئاتر و سالن تئاتر داریم؟ این تأثیر زیادی در فرهنگ هر استان و شهرستان دارد.»
او در پایان تاکید کرد: «تئاتر خیابانی ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارد و مردم را بیشتر به سمت خود میکشد، بهویژه اگر کار کمدی باشد. با این رویکرد رفتهرفته مردم تئاتر را میشناسند و به سمت سالنهای تئاتر جذب میشوند. هر جشنوارهای نیاز دارد که در کنار بخش صحنهای، بخش خیابانی نیز داشته باشد.»
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران در بخشهای ایثار، نهال، لبخند، کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامه نویسی به دبیری امیر حسین شفیعی از ۱۶ تا ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳ در مجموعه پردیس تئاتر تهران، مجموعه تئاتر محراب و مجموعه سالنهای حوزه هنری برگزار خواهد شد.