در حال بارگذاری ...
...

عضو هیئت انتخاب آثار نهال مطرح کرد:

جشنواره محملی برای دیده شدن آثار آموزشگاه‌ها است

عضو هیئت انتخاب آثار نهال مطرح کرد:

جشنواره محملی برای دیده شدن آثار آموزشگاه‌ها است

وحیدرضا قناعتیان عضو هیئت انتخاب آثار بخش نهال بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران می‌گوید: جشنواره محملی برای دیده شدن آثار آموزشگاهی است و تأکید بر اهمیت آموزش، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، که تئاتر استان در آینده به آن‌ها متکی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بخش می‌تواند به این نسل کمک کند تا از هم‌اکنون با جنبه‌های مختلف تولید تئاتر آشنا شوند و کلاس‌های تئاتر بستری برای پرورش خلاقیت، تقویت اعتماد‌به‌نفس و افزایش مهارت‌های ارتباطی آن‌ها فراهم کند.

وحیدرضا قناعتیان، حمید مرادویسی و رضا گودرزی، به عنوان هیئت انتخاب آثار بخش لبخند پس از بازبینی و بررسی 31 اثر، نمایش‌های راه یافته به بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران را معرفی کردند.

وحیدرضا قناعتیان یک از اعضا هیئتت انتخاب آثار بخش نهال گفت: «آموزشگاه‌های تئاتر یک تجربه یادگیری ارزشمند را به هنرجوی علاقمند ارائه می‌دهد که می‌تواند خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی، اعتماد‌به‌نفس و کار گروهی را افزایش دهد. آموزشگاه‌های تئاتر محیط‌های آموزشی هستند که در آن هنرجویان از طریق فعالیت‌ها و تمرین‌های مختلف، هنر تئاتر را کشف می‌کنند. این کلاس‌ها که اغلب منتهی به تولید تئاتر می‌شوند و شرایط تجربه حضور در تولید و اجرای نمایش را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند.

او افزود: «جشنواره به معنای واقعی کلمه محملی برای دیدن برخی از این تولیدات در کنار یکدیگر و تبادل تجربه بین مربیان و هنرجویان است؛ اتفاق بسیار ارزشمندی که در این دوره از جشنواره تئاتر استان به شکل جدی به آن بها داده شده است، هرچند این رویداد در سال گذشته نیز به شکل مستقل برگزار شده بود.»

قناعتیان با تاکید بر اهمیت تداوم این رویداد در سال‌های آتی تصریح کرد: «حضور بخش آموزشگاه‌های تئاتر که با تاکید بر اهمیت آموزش صحیح برای افراد شرکت‌کننده در یک فعالیت نمایشی اشاره دارد و همچنین بخش‌های دیگر که هم‌راستا با بخش مسابقه تئاتر استان در این دوره حضور دارند، نشان از اهمیت گسترش گونه‌های مختلف تئاتر برای برگزارکنندگان این رویداد دارد. امیدواریم در طول سال نیز شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای علاقه‌مندان تئاتر استان در جهت رشد کیفی آثار باشیم.»

او درباره چگونگی انتخاب آثار توضیح داد: «برایمان بسیار اهمیت داشت که اثر ارائه‌شده به‌طور واقعی تولید آموزشگاهی باشد، به این معنی که علاقه‌مندان پس از ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌ها، در یک یا چند ترم آموزشی با هدایت مربی به تولید اثر پرداخته باشند. همچنین، متن تولید شده یا انتخاب شده باید متناسب با سن و جنسیت افراد حاضر در گروه نمایش باشد و نمایش ارائه‌شده باید به لحاظ پارامترهای لازم در نمایشنامه، بازیگری و طراحی صحنه، نور و موسیقی، یک اثر کامل باشد.»

وی همچنین به تأثیر حضور این بخش در جشنواره اشاره کرد و گفت: «تأکید بر اهمیت آموزش، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، که تئاتر استان در آینده به آن‌ها متکی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بخش می‌تواند به این نسل کمک کند تا از هم‌اکنون با جنبه‌های مختلف تولید تئاتر آشنا شوند و کلاس‌های تئاتر بستری برای پرورش خلاقیت، تقویت اعتماد‌به‌نفس و افزایش مهارت‌های ارتباطی آن‌ها فراهم کند.»

وحید ضا قناعتیان در پایان افزود: «امیدوارم به نمایش عروسکی نیز اهمیت بیشتری در استان داده شود و در سال‌های آتی به بخش‌های مختلف این رویداد اضافه شود.»

 

 

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران در بخش‌های ایثار، نهال، لبخند، کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامه نویسی به دبیری امیر حسین شفیعی از ۱۶ تا ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳ در مجموعه پردیس تئاتر تهران، مجموعه تئاتر محراب و مجموعه سالن‌های حوزه هنری برگزار خواهد شد.