در حال بارگذاری ...
...

در یادداشت مریم منصوری مطرح شد:

روایت درک صریح انسان از هستی

در یادداشت مریم منصوری مطرح شد:

روایت درک صریح انسان از هستی

مریم منصوری عضو هیئت داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران یادداشتی را این خصوص منتشر کرد

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران؛ پس از مطالعه ۱۱۹ اثر رسیده به دبیرخانه، 6 اثر به عنوان نامزدهای بخش نمایشنامه‌نویسی این رویداد هنری معرفی شدند.

مریم منصوری عضو هیات داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران یادداشتی را در این خصوص در اختیار ما قرار داد.

 در متن این یادداشت آمده است:

برگزاری جشنواره تئاتر استانی، به معنای نور تاباندن به صحنه در انتظار دیده شدن هنرمندان در محیطی صمیمی‌تر و بومی است. اما هنرمندان شهرستان‌های استان تهران در وضعیتی پیچیده قرار دارند؛ از یک سو؛ سایه بزرگ و حرفه‌ای تهران در نزدیکی و از سوی دیگر؛ نبود یا کمبود امکانات در این شهرستان‌ها، چونان شهرها و وادی‌های دور و دورتر از مرکز.

مطالعه حدود 100 نمایشنامه در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر استان تهران، تجربه پیچیده‌ای بود؛ از یک سو با ذهن خلاق و به روز نویسندگان مواجه بودیم. ذهنی که در انتخاب موضوع هیچ محدودیتی نمی‌شناسد؛ از اقتباس از متون کهن و امروزی و ترجمه، درام روانشناختی و موقعیت‌های پیچیده ترس‌ها و رنج‌ها و آرزوها انسانی تا نگاه به تاریخ و موقعیت‌های عاطفی در جنگ و....

گستره موضوعات در این بخش، نشان از ذهن بدون محدودیت نویسندگان نمایشنامه‌هاست که البته بی‌تاثیر از فضا و شبکه‌های مجازی و ایده جهان وطنی نیست. این ویژگی پررنگ‌تر از دو دهه پیش دیده می‌شود که محدودیت‌ها باعث اتصال قوی‌تر به جغرافیا و مرزها بود و گاهی در معرض اخبار و زیبایی‌شناسی روز نبودن، فاصله‌ای مشهود بین کار هنرمندان شهرستانی و مرکز ایجاد می‌کرد.

اما به جز ایده‌پردازی اولیه که می‌تواند تحت تاثیر اسکرول کردن در فضای شتابزده و بی‌در و پیکر مجازی، بسیار خیال‌انگیز و متنوع باشد، مساله بعدی و حتی مهم‌تر؛ پرداخت دراماتیک و گسترش باورپذیر ایده و به سرانجام رساندن آن است، که این مورد، محل بحث و بررسی در محصول کاری درام‌نویسان یا علاقمندان به درام‌نویسی در استان تهران است و البته در سطحی کلان‌تر؛ در سیاست‌های فرهنگی استان که نیاز به آموزش جدی و بیشتر از کارگاه‌های تک‌جلسه‌ای را نمایان می‌کند.

شاید نخستین دستاورد دوره‌های آموزشی این باشد که نویسنده، خودش امکان بررسی متن را می‌یابد و به حفره‌ها و کاستی‌های آن آگاه می‌شود. طبیعی‌است که پس از این، ارائه متن با ضعف‌هایی که می‌شناسیم کمی سخت می‌شود.

اما تا به آنجا برسیم؛ خلاء نبود  دوره‌های آموزشی نمایشنامه‌نویسی در آثار اغلب نویسندگان شهرستان‌های این استان دیده می‌شود که البته در جوار تهران و سایه مراکز آموزشی و دانشگاهی تئاتری و کلاس‌های آنلاین و کتاب‌های بسیار منتشر شده در این زمینه، این مساله قابل بررسی است.

هرچند ظهور هوش مصنوعی به عنوان رقیبی همه فن حریف، درام‌نویسی را بغرنج‌تر و پیچیده‌تر می‌کند اما تا زمان هست، برای روایت درست درک صریح انسان از هستی، آموزش ببینیم.

 

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران در بخش‌های ایثار، نهال، لبخند، کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامه نویسی به دبیری امیر حسین شفیعی از ۱۶ تا ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳ در مجموعه پردیس تئاتر تهران، مجموعه تئاتر محراب و مجموعه سالن‌های حوزه هنری در حال برگزاری است.