در حال بارگذاری ...
یادداشت مجید ستایش

خزان باغ آرزو ها به یاد استاد پرویز بشردوست

خاطرم هست در سال 1384 که شروع به تدوین پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد نمودم ، به مدارکی از زنده یاد استاد پرویز بشر دوست  برخورد نمودم ، بنابراین پیگیر شدم که ایشان را از نزدیک ببینم تا بخشی از پژوهشم را تکمیل نمایم. بدین ترتیب شروع به جستجو نمودم که پس از سه ماه ایشان را پیدا نمودم  و متوجه شدم که در شهریار زندگی می کنند. پس از پیگیری های مداوم بالاخره روز موعود فرا رسید و با وی قرار ملاقات گذاشتیم.

از نزدیک شروع به گپ زدن نمودیم. یک چیز برایم خیلی جالب بود که با توجه به اینکه ایشان جزء پرسنل اداره تئاتر نبودند ولی این همه نمایش را در خانه نمایش اداره تئاتر در دهه 50 تولید نمودند. ایشان تمام این نمایش ها رو به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر بر روی صحنه بردند، ولی بازنشسته بانک بودند.

کارمند بانک و این همه رزومه قوی راجع به کار هنری، دست مریزاد...

پرویز بشر دوست متولد 1329 تبریز- حرفه : نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر، موسس گروه  تئاتر آژیده  در سال 1353 – مسئول خانه نمایش اداره تئاتر از سال 1355 تا 1356 به همراه فرهاد مجد آبادی در زمانی که علی نصیریان به عنوان رئیس اداره ئئاتر منسوب بودند و مسئولیت استاد بشر دوست در دوران طلایی تئاتر در قبل از انقلاب اسلامی در خانه نمایش بوده است . کارهای هنری وی در مقام کارگردانی، بازیگری ونمایشنامه نویسی : انفارکتوس ، تحویلدار، عمو زنجیر باف، باغ آرزوها، خبر های روز، انفجار، افسانه ماشاالله خان، پرانتزها را ببندید، درخت انگور، کلاغ سفید،کارگاه مجسمه سازی، در اندرون من خسته دل و... دو نمایش نامه آخروی نیز «محل صدور ، انتظار در هایپر مارکت» بوده است که تا کنون به روی صحنه نرفته است. پرویز بشر دوست هنرمند برجسته تئاتر و تلویزیون بود که این نسل متاسفانه شناختی از این هنرمند ندارد. امید است که بیاموزیم به هنرمندان پیشکسوت خود همواره احترام بگزاریم و این فرهنگ را پرورش دهیم. روحش شاد و یادش گرامی.

مجید ستایش




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران:

مجید ستایش: تئاتر خیابانی مایه حیات تئاتر صحنه‌ای است
عضو هیئت انتخاب خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران:

مجید ستایش: تئاتر خیابانی مایه حیات تئاتر صحنه‌ای است

مجید ستایش عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان تهران، تئاتر خیابانی را عامل مهمی برای هدایت مخاطب ناآشنا با تئاتر به تالارهای نمایشی و سالن‌های اجرای تئاتر می‌داند

|

نظرات کاربران