در حال بارگذاری ...
امیرحسین شفیعی در گفت‌وگو با تئاتر تهران

برنامه های آتی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران را تشریح کرد

امیرحسین شفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد چند ماه گذشته، برنامه‌های آتی انجمن را تشریح کرد.

امیرحسین شفیعی در گفت‌وگو با تئاتر تهران در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر در استان تهران گفت: به دلیل پهناور بودن جغرافیایی استان تهران تصمیم گرفتیم تا دو جشنواره تئاتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران را در شرق و غرب تهران برپا کنیم. به همین منظور در شرق استان تهران جشنواره‌ای به میزبانی پاکدشت تدارک دیده شده است که آثار هنرمندان شهرستان های پاکدشت، فیروزکوه، قرچک، دماوند و پیشوا و پردیس به آن راه می‌یابند.  اثر برگزیده این جشنواره تئاتر استان تهران راه پیدا می‌کند.

برپایی جشنواره در شرق و غرب تهران

وی همچنین اظهار کرد: همچنین در غرب استان تهران جشنواره‌ای به میزبانی بهارستان در نظر گرفته شده که امسال به شکل محدود برگزار شد و تصمیم داریم که  از سال آینده هم جشنواره غرب استان تهران را نیز به میزبانی بهارستان برگزار کنیم تا اثر برگزیده این جشنواره  هم به جشنواره تئاتر استان تهران راه یابد.

شفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: ما سعی داریم کارهای منطقه‌ای را بیشتر دنبال کنیم و برنامه‌های جشنواره‌ای و آموزشی را در شهرستان ها اجرا کنیم. در خصوص کلاس‌های آموزشی فصل تابستان تمامی شعب انجمن نمایش استان تهران فعال هستند و کلاس ها را با تبلیغات در سطح شهرستان و جذب نیروهای جوان آغاز کرده‌اند.

حمایت از 10 گروه‌ نمایشی طی خرداد و تیرماه 

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در خصوص حمایت از گروه‌های نمایشی نیز تاکید کرد: با توجه به حمایتی که انجمن نمایشی ایران از تمام شعبه‌های خود داشته، حمایت از گروه‌های شهرستانی را در دستور کار قرار داده‌ایم  به طوریکه در طول خرداد و تیرماه  از 10 اثر نمایشی حمایت کرده‌ایم.

وی  یکی از فعالیت‌های هنری که انجمن نمایشی استان تهران مدنظر قرار داده را تعامل با ارگان‌ها و نهادهای دیگر معرفی کرد و افزود: ما امیدواریم شرایطی ایجاد شود که هنرمندان با خیال آسوده‌تری به تولید نمایش و اجرای تئاتر بپردازند.

در خصوص تئاترهای مذهبی که از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران اجرا شد به اجرای 4 برنامه نمایشی طی شب‌های قدر در شهرستان‌های ورامین، قدس و پردیس اشاره کرد.

ثبت 50 گروه نمایشی

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران همچنین در خصوص ثبت گروه‌های نمایشی بیان کرد:‌با فرصتی که دفتر ثبت استقرار گروه‌های نمایشی، برای انجمن‌های انجمن‌های نمایشی استان تهران فراهم کرده و با توجه به ظرفیت استان تهران،  20 گروه نمایشی مدارک خود را ارسال کردند و در سامانه ثبت کردند که از این میان 8 گروه مورد تایید قرار گرفتند. 12 گروه که پرونده‌هایشان دارای نقص‌هایی است تا هفته آینده کاستی‌های پرونده‌ها را رفع می‌نمایند که بدین ترتیب گروه‌های ثبت شده انجمن چیزی حدود 50 گروه خواهد شد.

وی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم گروه‌های نمایشی استان تهران را ساماندهی کنیم، هرچند که هنوز ظرفیت بیشتری برای ثبت داریم و خیلی از گروه های فعال نتوانسته اند گروه‌های خود را به شکل رسمی ثبت کنند.

انتخابات انجمن‌های هنرهای نمایشی شهرستان‌ها

شفیعی درباره انتخابات شعب انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نیز اظهار کرد: بر اساس قوانین جدید و طبق آیین‌نامه انجمن هنرهای نمایشی کشور، شهرستان‌های استان تهران  که بیش از 5 گروه ثبت شده داشته باشند می‌توانند انتخابات هیأت مدیره را برگزار کنند. در حال حاضر شهرستان‌های ورامین و ری از این شرایط برخوردار هستند و به همین دلیل مشغول برپایی انتخابات هستند که نتایج آن هم تا پایان مرداد ماه مشخص و اعلام خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص ثبت گروه‌های جدید از شهرستان شمیرانات عنوان کرد: این شهرستان نیز به زودی ثبت 5 گروه نمایشی را به اتمام می رساند و به زودی شاهد انتخابات هیئت مدیره آن نیز خواهیم بود. برگزاری انتخابات در شهرستان‌ها فرصتی فراهم می‌آورد تا متولی تئاتر توسط هنرمندان و گروه‌های ثبت شده بیشتر می‌کند و این امکان را بوجود می‌آورد که بین هنرمندان ادارات فرهنگ و ارشاد و مسئولان انجمن‌ها در شهرستان‌ها تعامل بیشتری برقرار شود.

تجلیل از هنرمندان پیشکسوت

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در اشاره به دیگر برنامه‌های انجمن هنرهای نمایشی استان تهران گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود در هر فصل از یک هنرمند پیشکسوت تجلیل شود و مبنای ما بر این بود که این مراسم در زمان حیات هنرمندان انجام شود. بر همین اساس اولین برنامه را در زمستان 1395 با بزرگداشت حسین عاطفی (بخاطر نیم قرن تلاش) برپا کردیم و در بهار 1396 از پرویز بشردوست به عنوان نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر تئاتر در چهلمین روز درگذشتش برپا کردیم که این ویژه برنامه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در شهریور ماه نیز از یکی از اساتید پیشکسوت و فعال که بیش از نیم قرن در شهرستان‌های استان تهران فعالیت کرده است تجلیل و تقدیر خواهیم کرد.

شفیعی تصریح کرد: ما در کنار آموزش‌ها که به همت انجمن‌های نمایش شهرستان های استان تهران برگزار می‌شود، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران کارگاه های منجر به اجرا را در نظر گرفته ایم تا در طول تابستان با اعزام اساتید به شهرستان‌ها علاقه‌مندان را در راستای کسب اطلاعات و ارتقای سطح کیفی نمایش‌ها یاری کنیم و در نهایت یک نمایش تمرین و اجرا شود.

وی ضمن یادآوری این‌که این اقدام طی سالهای گذشته نیز شکل اجرایی به خود گرفت و با توجه به بازخورد بسیار خوبی که داشت امسال نیز انجام خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر فرهاد تجویدی در شهرستان دماوند آموزش هنرجویان را برعهده دارد و به زودی نمایشی با عنوان «من و شهرم» را اجرا خواهند کرد.

کارگاه‌های آموزشی مجموعه تئاترمحراب

شفیعی با اشاره به کارگاه‌های آموزشی تالار محراب نیز تشریح کرد: سه کارگاه آموزشی متمرکز برای هنرجویان تهران و شهرستان برگزار خواهیم کرد که شامل کارگاه آموزشی کارگردانی توسط آرش دادگر، کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی توسط ایوب‌آقاخانی و کارگاه آموزشی بازیگر توسط مرتضی اسماعیل کاشی  است.  ما سعی داریم در تمامی شهرستان‌ها با اعزام اساتید مجرب اطلاعات هنرمندان استان تهران را افزایش دهیم.




نظرات کاربران