در آیین نکوداشت حسین عاطفی مطرح شد
دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران افتتاح شد
آیین نکوداشت حسین عاطفی به پاس نیم قرن فعالیت هنری شامگاه گذشته ۱۱ دی ماه با حضور مسئولان، هنرمندان و مدیران انجمنهای شهرستانهای استان تهران در تالار محراب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، آیین نکوداشت حسین عاطفی شب گذشته 11 دی ماه با افتتاح نمایشگاهی از فعالیت های حسین عاطفی در ۵۰ سال گذشته در لابی مجموعه تئاتر محراب آغاز شد. در این مراسم خیلدار معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارزشمند دانستن برپایی آیین نکوداشت گفت: متأسفانه قدردانی از افراد در دوره حیاتشان به عنوان یک کار فرهنگی در کشور ما کمی ضعیف اعمال میشود و از همین حیث من امیدوارم این امر در تمامی حوزهها نهادینه شود.
وی ادامه داد: دو دهه است که افتخار آشنایی با حسین عاطفی را دارم و از همان اولین برخوردی که در دفتر محمود شالچی طوسی مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاداسلامی استان تهران، متوجه شدم که میخواهد امکانات را جذب کند تا از آن برای رشد گروههای شهرستانهای استان تهران استفاده کند. در طول این دو دهه هیچگاه ندیدم به دنبال خواستهای از برای خود باشد او همیشه به دنبال این بود که در حوزه هنر از حداکثر امکانات بهرهبرداری کند.
در بخش بعدی این مراسم ضمن دعوت از اصغرهمت مدیرعامل خانه تئاتر، ایرج راد هنرمند پیشکسوت تئاتر،تلویزیون و سینما و مدیرعامل سابق خانه تئاتر، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، از علیرضا رحیم دل از پاکدشت برای نمایش«چند خوان رستم»، رستا رضوی از ورامین برای نمایش«فیش» جهت حضور از شهرستانهای استان تهران در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، علی خوش گفتار و حبیبه عبداللهی از شهرستان ری برای حضور در چهارمین کنفرانس بینالمللی تئاتر باکو(2016) تقدیر به عمل آمد.
در ادامه این مراسم نیز بخش اول مستندی که با عنوان «ما عاطفی هستیم» توسط هومن رهنمون تهیه شده بود پخش شد.
ادب ذاتی، صورت خندان، قلب منزه و یکرنگی از ویژگیهای حسین عاطفی
قطبالدین صادقی نیز که از سخنرانان این مراسم بود با حضور بر روی صحنه تالار محراب گفت: در دورهای که همه به هم و خود دروغ میگویند و تن دادن از وظیفه تبدیل به یک استراتژی شده است و فساد همه جا باورها و درستیها را تضعیف کرده سخن گفتن از راستیها و درستیهای یک انسان به نظرم خود یک فضیلت جمعی است که هنوز فراموشمان نشده است.
صادقی هدف از هنر، علم، گردهمایی ها و اجرای تئاتر را انسانتر و فهیمتر شدن افراد معرفی کرد و افزود: ما احساساتی که در نمایشنامهها بزرگ شده را تجربه میکنیم و یا اندیشههایی که در آثار بزرگ است را در مییابیم تا داناتر، فهیمتر و انسانتر شویم. اگر باد اندیشهای که در اثر است و باد اندک احساسات که در آثار درماتیک بزرگ شده است، از درون در ما تاثیرگذار باشد میتواند در ما توانایی اخلاقی و فضیلتی ایجاد کند که انسانتر باشیم و انسانیتر زندگی کنیم و زهر وحشیگری غریزی بدوی را از ما بگیرد.
وی اظهار کرد: متأسفانه امروزه میبینم به جای فضیلت و شرافتی که میتوانیم از آثار کسب کنیم، از موقعیتها به عنوان فرصت برای ایجاد اعتماد به نفسهای کاذب استفاده میشود. افرد میخواهند در پرتو اعتماد به نفس کاذب به جاهطلبی درونی خود میدان دهند در حالی که این امر نتیجه عکسی در پی دارد بنابراین بجای اینکه هنر ما را فهیمتر کند به اقلیت افراد این فرصت را میدهد که جریحتر، مهاجمتر و بیحیاتر به دیگران متعرض شوند. در اینجا هنر به ابزاری برای جاهطلبی تبدیل میشود و نه روشی برای تهذیب درونی.
صادقی عنوان کرد: مهمترین وظیفه هنر این است که اول در درون خود ما تاثیرگذار باشد و بعد به مخاطب منتقل شود. هنر وسیله برای کسب درآمد، شهرت و یا بدستآوردن میز نیست بلکه امکانی است که بتواند با شرافت وصداقت موهبت فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر، از دورهای به دوره دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر منتقل کند.
وی کار بزرگ هنرمند را انتقال این موهبت بزرگ دانست و ادامه داد: به نظرم حسین عاطفی کسی است که هم تهذیب را تجربه کرده و هم به عنوان یک وظیفه اجتماعی این موهبت را منتقل کرده است. او با مهری که به این هنر داشت یکی شد و برایش هنر نمایش به چیزی بیشتر از یک دغدغه تبدیل شد به طوری که به آن اهمیت زیادی میدهد و عشق میورزد. وی در طول سالهای درازی که کار کرده و بهرغم تمام دشواریها و بدرفتاریهایی که برایش ایجاد کردهاند با فروتنی این رابطه عاشقانه را حفظ کرده است.
این هنرمند و پژوهشگر اعلام کرد: حسین عاطفی چهار ویژگی دارد اول ادب ذاتی او است که بسیار شیرین است، دوم صورت خندان وی است که همچون آیینه صاف است، سوم اینکه هرگز ندیدم که وی به کسی کینه بورزد و یا عضو باند باشد و یا گروه و مافیایی بوجود آورد و چهارمین ویژگی آن قلب منزهی است که او دارد. هیچگاه ندیدم که درون و برونش با هم متفاوت باشد او اندیشه نیکی دارد که درون آن زندگی میکند. هرگز ندیدم حسین عاطفی از گروه نمایش و موقعیت اداری خود به سود و در راستای منافع شخصیاش استفاده کند و من از همین حیث به او احترام میگذارم و همه فعالیتهایش را در این حیطه اخلاقی ستایش میکنم.
وی در پایان سخنانش به جوانان پیشنهاد کرد که اگر به دنبال پیشرفت تدریجی و گام به گام هستند از حسین عاطفی غفلت نکنند.
در بخش بعدی این مراسم با پخش فیلم سینمایی کلاه قرمزی یاد و خاطره دنیا فنی زاده گرامی داشته شد و حاضران در ادامه برای احترام به روح جعفر والی و دنیا فنی زاده دقایقی را ایستادند و سکوت کردند.
سپس احکام مدیران دفاتر انجمن استان تهران باحضور ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور،کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حمیدرضا نعیمی، محمدتقی رودگر، جمال اجلالی علیرضا ترامشلو رئیس انجمن شهرستان قرچک، حمیدرضا صفار رئیس انجمن شهرستان ری، علیرضا امینی رئیس انجمن شهرستان ورامین، حسین قاسمی رئیس انجمن شهرستان پیشوا، علیرضا رحیم دل رئیس انجمن شهرستان پاکدشت، سید محمدرضا حسینی رئیس انجمن شهرستان ملارد، مجتبی پیر صالح دل رئیس انجمن شهرستان رباط کریم، مصطفی بیات رئیس انجمن شهرستان قدس، مهدی اکبرزاده رئیس انجمن شهرستان بهارستان، سعید گلیج رئیس انجمن شهرستان اسلامشهر و احمد مایل رئیس انجمن شهرستان پردیس اعطا شد.
در ادامه بخش دوم از مستند «ما عاطفی هستیم» برای حاضران پخش شد و پس از اجرای نمایشی کوتاه که به طنز به وضعیت هنرمندان تئاتر اشاره داشت، سهراب سلیمی به روی صحنه حاضر شد.
آیا قدردانی از عاطفی را با نامگذاری تالار محراب به نام حسین عاطفی تمام کرد؟
وی ضمن یادآوری و بازگویی بخشی از خاطراتش که مربوط به اولین ارتباط وی با حسین عاطفی میشد وهمچنین همکاریها و روابط دوستانهشان پس از آن آشنایی گفت: برگزاری نگوداشت بسیار عالی است ولی اگر این هنرمند توانسته در مجموعه شهرستانهای استان تهران تاثیرگذار باشد، استان تهران در مقابل حسین عاطفی چه کاری انجام داده است؟ نکوداشت فقط؟ خرید خانه با وام سنگین در مناقصه؟ من نکوداشت را زمانی ارزشمند میدانم که به پاس زحمات نیم قرن فعالیت عاطفی در زمان لازم انجام شود. نکوداشت به این معنی نیست که دورهم جمع شویم و از وی تقدیر و تشکر کنیم ولی سری به سرای سختکوشانه حسین عاطفی نزنیم که زندگیاش را بر بنای تئاتر مسئولانهاش و مسئولیت مسئولانهاش گذاشت. آیا میشود قدردانی از عاطفی را با نامگذاری تالار محراب به نام حسین عاطفی تمام کرد؟
در ادامه این مراسم با حضور حسین عاطفی بر روی صحنه تالار محراب شعری با ترانهسرایی کوروش خزاعی و آهنگسسازی آرش رحمانی خوانده شد.
حسین عاطفی گفت: «ای خدای مهربان برای تمام مهربانیهایت از تو ممنونم، ای خدای مهربان برای عشق به وطنم، به هموطنانم، برای عشق به تئاتر، برای ترس از ابتذال که در وجودم گذاشتی از تو ممنونم. ای خدای مهربان به من این توانایی را عطا کن که تا زمانی که حیات دارم بتوانم مثبت باشم.
بخش دیگر این مراسم با اعلام سالروز تولد بهروز رضوی که اجرای آیین نکوداشت حسین عاطفی را نیز برعهده داشت همراه شد که همین خبر نیز شعرخوانی تبریک تولد را از سوی حاضران در سالن به دنبال داشت.
حدود 15 سال است که جهان اجرا را کنار گذاشته است
با پخش بخش سوم از مستند «من عاطفی هستم»، حمیدرضا نعیمی به عنوان دیگر سخنران به پشت تریبون آمد. این هنرمند پیشکسوت تئاتر عنوان کرد: وقتی از حسین عاطفی حرف میزنیم از چه کسی حرف میزنیم؟ نمیدانم چگونه و کی اتفاق افتاد ولی خوب به یاد دارم در تالار اصلی تئاترشهر اجرای نمایش «قلاده برای سگ مرده» اولین آشنایی من با جهان و اندیشه مردی بود که همه او را ستایش میکردند. زنده یاد بانو هما روستا خاطرهای را برایم نقل میکرد، نمیدانم چرا پرسیدم آن حسین عاطفی هم بود خیلی جدی گفت نه حسین که بچه است و من دوست داشتم که بگویم این حسین بچه شما برای ما بسیار بزرگو دستنیافتنی است، اما نگفتم. کمی بعد در خانه نمایش اداره تئاتر همان خانهای که در خیابان پارس بود، همان خانهای که ویران شد و هیچگاه بازسازی نشد نمایش عجیبی دیدم به نام «موسیو یعنی ویولن» نویسنده آن فرامرز طالبی و کارگردانی حسین عاطفی بود چه خاطراتی را در ذهنها و جانها بیدار میکرد بازیگرش جمال اجلالی.
وی افزود: «دیگر برایم این نام جدی شده بود.در سال 1380 که در جشنواره کانونهای نمایشی شهرام کرمی باعث آشناییام با حسین عاطفی شد. چه خوب از تئاتر حرف میزد و چه اشارات دقیقی داشت، چه پرانرژی خاطرههایش را تعریف میکرد. خندههایش در کل فضا منتشر میشد، حرمت نامها را رعایت میکرد و همه به احترامش میآمدند، بهرام بیضایی، قطبالدین صادقی، بهزاد فراهانی، مهدی هاشمی، محمدرضا صفدری، بهزاد عشقی، هما روستا، سهراب سلیمی، حسن ملکی، فرهاد آییش و... همان سال یا سال بعد بود که نمایشنامه «مده آ» را داد تا بخوانم. گفت که میخواهد برای جشنواره تئاتر فجر آن را کارگردانی کند (تب و تاب آن سالها موضوع تروریستی فاجعه 11 سپتامبر بود و حمله آمریکا به افغانستان). بسیار پیشتر از آنکه همه برای ساخت فیلم وسریال و تئاتر به افغانستان فکر کنند، حسین عاطفی تصمیم خطرناکی گرفت، مدهآ نمایش او زنی افغانی بود با برده و زبان و لهجه پشتو، میخواست نگاه ضد جنگ نمایشنامه را به افغانستان ببرد و قهرمان زنش افغانی باشد. زنی خسته از جنگ، تبعید، مرگ و خسته از خیانت، چه ایده نابی بود و چه اجرایی میشد اگر میگذاشتند. حسین عاطفی یکباره غیبش زد، به زاهدان رفت تا زنی افغانی بیابد که خوب حرف بزند و قدرت حضور بر صحنه داشته باشد، بیش از 20 روز جستجو به جایی نرسید تا اینکه مطلع شد دختری افغانی در دانشگاه تهران در حال تحصیل ادبیات فارسی است، به تهران بازگشت و با دختر افغان حرف زد و او پذیرفت که بازی کند، روزها و ساعتها وقتشان کار بر روی زبان و حال و هوای آن اثر گذشت. حسین عاطفی زمان را از دست داد و فقط توانست برای هیأت بازبینی و انتخاب جشنواره ایدهاش را مطرح کند و بازیگرش متن را از رو بخواند.هیأت بیرحمانه و البته از سر عدالت اجرای او را صرفا خوانش متن اعلام کرد و از حضورش در جشنواره خودداری کرد و این شروع یک فاجعه بود.
نعیمی خاطر نشان کرد: وی تا به امروز حدود 15 سال است که جهان اجرا را کنار گذاشته است و دلزده از بازی روزگار و کجمداری چرخ، جفای آدمها. هیچکس در خانهاش را نزد که چرا تئاتر کار نمیکند یا تئاتر کم میبیند. روزها و هفتهها و ماهها در خانهاش نشسته و سیگار پشت سیگار دود میکند، هیچ کس سوال نکرد که چرا آقای کارگردان تهران را ترک کرد و مدتها ساکن شمال ایران شد. هیچ یک از رئیس جمهورها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون و مدیران با صراحت اعلام نکردند که او حق خانه نشینی ندارد، او ثروت و سرمایه این آب و خاک است. هیچ کس از او برای کارکردن دوباره درخواست نکرد و من همه این هیچکس ها را نمیبخشم. افسوس که این فرهنگ و هنر ما و هنرمندان این مرزو بوم زخمی دست و زبان این هیچکسها است.استاد حسین عاطفی التماس میکنیم دوباره تئاتر کار کنید.
سپس نهادها و ارگانهایی چون نماینده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، شهرام کرمی به عنوان نماینده شهرداری و مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، عبدالرضا علی پناه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهریار و بهارستان، امیر حسین طاهری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پیشوا، مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند، نصیری رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد 11، مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و اصغر همت رئیس خانه تئاتر هدایای خود را به حسین عاطفی اهدا کردند.
بیحاشیه بودن و رعایت آداب بزرگ و کوچکی از شاخصههای رفتاری حسین عاطفی
مهدی شفیعی گفت: عاطفی در این سالها با ایثار اگر نمایشی را روی صحنه خلق نکرد ولی خدماتش به تئاتر و هنرمندان آن دوچندان بود و من تقاضا میکنم پس از فراغت از حوزه مدیریتی روی صحنه وی را ببینیم.من مطمئن هستم که با نامگذاری سالن تالار محراب به نام حسین عاطفی این سالن نمایشی گرم خواهد شد و رونق خواهد یافت.
وی تاکید کرد: یکی از خصلتهای خوب حسین عاطفی که همه میدانند، علاوه برخانواده دوستی، گرمی و مهربانی، بیحاشیه بودن وی است و به نوعی رعایت آداب بزرگ و کوچکی است که من از این بابت بسیار سپاسگزار وی هستم. بسیاری از بزرگان هستند که باید برایشان وقت گذاشته شود و خوبیهایشان را مرور کنیم. این روزها ما به الگوهای خوب نیاز داریم.
شفیعی عنوان کرد: چندی پیش ساختمان تمام شده مجموعه خانه تئاتر را میدیدم و با چه شوق و ذوقی ایرج راد زحمت تکمیل شدن این مجموعه را کشید. ما باید این بزرگان را تکریم کنیم و خصصلتهای خوبشان را یادآوری کنیم.
درود بر شرافت، شخصیت، نجابت و اخلاق نیکوی هنری حسین عاطفی
اصغر همت نیز بیان کرد: در بین همنسلان من هنوز افراد شریف بویژه در زمینه حرفهای کم نیستند و وقتی شرافت حرفهای با نجابت شخصی آمیخته میشود با آدمی روبهرو میشوی کارستان. بی هیچ شکی حسین عاطفی از این دست هنرمندان است. بیسروصدا، بیحاشیه و بیجنجال و بیتوقع کارش را کرده و تاثیرش را هم گذاشته است. به شرافت، شخصیت، نجابت و اخلاق نیکوی هنری او که این روزها کیمیا است درود میفرستم.
از امیرحسین شفیعی حمایت کنید
حسین عاطفی در پایان این مراسم از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خواست کرد که از امیر حسین شفیعی که دو سال است ریاست انجمن نمایش استان تهران را برعهده دارد، حمایت کنند. وی اعلام کرد: امیرحسین شفیعی با عشق وارد انجمن هنرهای نمایشی شد و در این مدت نیز انجمن نمایش استان تهران و تئاتر شهرستانها را سرپا نگه داشت. از مسئولان میخواهم اجازه دهند برنامهای که شفیعی یک سال گذشته مطرح کرد را به مرحله اجرا در آورد چراکه من مطمئن هستم تئاتر استان تهران با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران از امیر حسین شفیعی روزهای درخشانی را خواهد داشت. او عضو هیچ باند و دستهای نیست و تنها عضوی از تئاتر است.
در پایان این مراسم دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توسط مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی کشورافتتاح شد.
مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، سامان خلیلیان، نصراله قادری، جمال اجلالی، قطب الدین صادقی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، محمد حسین ناصربخت، اصغر همت رئیس خانه تئاتر، حمیدرضا نعیمی، جلال اجلالی، خسرو احمدی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مدیران انجمنهای نمایش شهرستانهای استان تهران از جمله حاضران در این مراسم بودند.
در این مراسم کارگردانی قطعات نمایشی برنامه توسط سامان ناصری و کارگردانی کل برنامه برعهده کوروش خزایی بود.